Ačkoliv dosud venku panují letní teploty, sezona zimních pneumatik se neodvratně blíží. Aby vás příchod studeného počasí nezaskočil, je dobré se na něj patřičně nachystat. Poradíme vám, jak připravit vaše zimní pneumatiky před tím, než s nimi vyrazíte na silnice.
Základem je dobré skladování
Aby byly vaše pneumatiky správně připravené na zimu, měli byste je mít mimo sezónu dobře uskladněné. Pokud jste tak neučinili už na jaře, zkontrolujte správnost jejich uložení nyní. Pneumatiky se skladují zbavené nečistot na suchém, chladném a temném místě, na kterém jim nehrozí styk s olejem, benzínem a jinými chemikáliemi. Ty by totiž mohly její povrch nenávratně poškodit. Důležitá je také poloha pneumatiky. „Pneumatiky skladujeme s ohledem na to, zda jsou na ráfku, či nikoliv. Pokud je pneumatika na ráfku, neskladujeme ji nikdy nastojato, ale zavěsíme ji za ráfek na hák do vzduchu,“ upozorňuje Vojtěch Schwangmaier, ředitel internetového obchodu s pneumatikami. „Naopak pro pneumatiku bez ráfku není vhodnou polohou zavěšení ani naskládání pneumatik na sebe do sloupce, nýbrž postavení pneumatiky do stojanu ve svislé poloze,“ doplnil Schwangmaier.
Zkontrolujte hloubku dezénu
Abyste mohli v období od listopadu do konce března se zimními pneumatikami vyjet na silnici, musí mít jejich hlavní drážky hloubku minimálně 4 milimetry. Tuto zákonem povolenou minimální hloubku obvykle indikují takzvané kontrolní body, podle nichž řidič pozná nutnost výměny pneumatik pouhým pohledem, aniž by musel použít hloubkoměr. Je nutné si uvědomit, že pneumatika s hloubkou dezénu pod 4 milimetry má výrazně omezenou odolnost proti smyku na mokré, zasněžené či zledovatělé vozovce. Výrobci proto doporučují pneumatiku vyřadit ještě dříve, než dosáhne zmíněného minima. Nové pneumatiky s obvykle osmimilimetrovou hloubkou dezénu mají maximální záběr na sněhu i odolnost vůči aquaplaningu a smyku. Se zvyšujícím se opotřebením však pneumatiky tyto pozitivní vlastnosti ztrácí.
Změřte tlak v pneumatikách
Dalším důležitým faktorem, který je třeba zkontrolovat, je tlak nahuštění pneumatik. Při nesprávném huštění nemá vůz optimální jízdní vlastnosti a může snadno dojít k poškození plášťů a výraznému zkrácení jejich životnosti. Optimální nahuštění určuje výrobce vozidla a najít ho můžeme v technickém průkazu a manuálu vozidla. Tlak v pneumatice měříme manometrem, a to vždy za přirozené venkovní teploty. U již dříve používaných pneumatik nám o tlaku v pneumatice může mnohé prozradit sjetí běhounu, u podhuštěné pneumatiky je běhoun sjetý více po okrajích než uprostřed. Naopak u přehuštěné pneumatiky je po okrajích hloubka dezénu vyšší.
Nechte si pneumatiky vyvážit
Pneumatiky by před sezonou měly být také správně vyvážené. Nevyvážená kola totiž mohou při vyšších rychlostech způsobit vibrace automobilu a tím vést k nerovnoměrnému opotřebení běhounu. Špatné vyvážení může rovněž vést k prodlužení brzdné dráhy, ovlivňuje chování vozidla při zatáčení, zejména na kluzkém povrchu, a celkově zhoršuje komfort jízdy. Zkracuje se také životnost čepů, ložisek a tlumičů. Kola mohou vykazovat statickou a dynamickou nevyváženost, nejčastěji však oba druhy najednou. Aby byl problém napraven, musí dojít k jejich vyvážení na speciálním stroji v pneuservisu. Kola by měla být před vyvažováním řádně očištěna, aby případné nečistoty nezpůsobily nepřesnosti ve vyvažování.
Přezujte ve správný čas
Pokud jsou pneumatiky připravené k provozu, je také nutné správně zvolit načasování pro jejich přezutí. Sezona povinného používání zimních pneumatik začíná na tuzemských silnicích 1. listopadu. „Důležitější než datum v kalendáři jsou ale provozní podmínky, jako je teplota či výskyt sněhu a ledu na vozovce,“ uvádí Vojtěch Schwangmaier z Pneumatiky.cz. „Jakmile předpověď počasí hlásí teploty pod 7 °C nebo se na vozovce objeví sníh, je nejvyšší čas z důvodu vlastní bezpečnosti přezout na zimní pneumatiky. A to bez ohledu na to, zda již začal listopad či nikoliv,“ dodal Schwangmaier.
Sledujte nás na sociálních sítích: