Z tetování se v novém miléniu stala módní nutnost. Mnohé celebrity rády ukazují na odiv své obrázky v kůži a některé se chlubí tím, že jich mají desítky. Čím více, tím hůře. Třeba na pohovoru do nového zaměstnání. Nikoli kvůli předsudkům, ale kvůli moderním výzkumům. Psychologové totiž zjistili, že lidé holdující tetováním jsou lidé lehkovážní, unáhlení, ledabylí, kteří nedokážou myslet na důsledky a jednají impulzivně.
Podle průzkumů má přitom tetování v západní kultuře třetina dospělých do třiceti let. Celebrity jako David Beckham či Robbie Williams se dokonce chlubí tím, že jich mají desítky. V jejich případě asi není tak škodlivé, když se o nich řekne, že jsou lehkovážní a neumějí promyslet důsledky svých rozhodnutí. Ovšem při náboru do zaměstnání, kde jsou právě lehkovážnost a impulzivita mínusem, může být viditelné tetování znevýhodňujícím.
Vyplývá to z experimentálního výzkumu u tisíce osob, z nichž 255 osob mělo nějaké tetování a osmašedesát osob mělo více tetování, navíc viditelná i při velmi zahalujícím oblečení (tedy na částech těla, které nezakrývá žádný oděv). Všechny zmíněné osoby hrály psychologickou hru, při níž se testuje schopnost dlouhodobě plánovat, tedy schopnost předvídat důsledky svých činů a jednat nelehkomyslně.
Nevýhoda v zaměstnání
Z výsledků vyplývá, že tetovaní lidé se unáhlili ve svém rozhodování a nedokázali promyslet ekonomické důsledky svých činů. Osoby netetované promýšlely tahy ve hře a vzdaly se rychlých peněz menší výše ve prospěch pozdějšího zisku, zato výrazně vyšší sumy.
„Jsem ekonom. Z ekonomického hlediska je podle mě tetování dost nevýhodné,“ tvrdí jeden z autorů výzkumu doktor Bradley Ruffle z McMaster University v Kanadě.
Výjimka potvrzující pravidlo
David Beckham je jednou z nejtetovanějších celebrit, ale také jednou z těch nejbohatších. Ačkoli on sám může být lehkovážný a impulzivní, má většinu života po svém boku dobré poradce a obchodní partnery. Když už je tedy člověk impulzivní a lehkovážný, měl by si nechat radit od těch, kdo dokážou minimálně ekonomické důsledky lépe promyslet.
Sledujte nás na sociálních sítích: