Existují celebrity a politikové, kteří věří, že působí mnohem dominantněji a vlivněji, když se nikdy neusmívají. Více se ale mýlit nemohou. Úsměv je totiž pro lidské oko magnetem, který v pozorovateli vyvolává velmi silnou emoční odezvu. A je jedno, že je úsměv umělý, s domnělými vlastnostmi usmívajícího se dělá divy. Podle vědců z Arizony jsou lidé pro druhé mnohem sympatičtější, vlivnější a důvěryhodnější, pokud se usmívají.
Experimentální výzkum psychologů z Arizony prokázal, že tváři s úsměvem nemůže ta bez úsměvu v ničem konkurovat.
Síla úsměvu
„Zjistili jsme opakovaně, že lidé jsou vnímáni jako úžasnější, když se smějí, ve srovnání s verzí bez úsměvu či s neutrálním výrazem. Obličej bez výrazu je považován druhými za nepřátelský, chladný a nepříjemný. Samozřejmě na kontextu záleží, jestli chce člověk vypadat skvěle, nebo nechce,“ tvrdí doktor Caleb Warren z University of Arizona.
Jako odborník na psychologii marketingu radí všem, aby v reklamě rozhodně používali usmívající se osoby. Vždy přitáhnou více pozornosti a lidé je považují za mnohem lepší.
„Lidé hodnotí značku mnohem méně příznivě, když se modelové v reklamě na ni neusmívají,“ tvrdí Warren.
Výjimky potvrzující pravidlo
Ale podle něj třeba u sportovců velmi záleží na kontextu. Třeba boxer, který se usmívá při zápase, je vnímán jako slaboch. Ale naopak po zápase na tiskové konferenci se situace otočí a neusměvavý boxer je vnímán jako slaboch.
„Při setkání s fanoušky je prostě lepší, když se sportovec usmívá, je vnímán jako ten lepší a sympatičtější,“ tvrdí Warren.
Sledujte nás na sociálních sítích: