Tristan Harris býval závislým na svém chytrém telefonu. Jako designový etik u společnosti Google do něj civěl pořád. Když v této firmě pracovat přestal, chtěl se závislosti zbavit. Přemýšlel, co ho k displeji tolik láká. Až ho napadlo, že by jásavé barvičky ikon a pozadí změnil na stupně šedi. Zabralo to okamžitě.
„Je to jednoduše proto, což vychází z psychologie barev, že určité odstíny, které aplikace využívají – jako červená a jasně modrá – nás podvědomě neustále vzrušují a nutí telefon pořád zapínat a kontrolovat,“ svěřil Harris deníku New York Times.
Šedá je dobrá
Naprosto s ním souhlasí Thomas Z. Ramsoy z kodaňské společnosti Neurons zabývající se užíváním moderních technologií a jejich vlivem na mozek.
„Je to velmi dobrý nápad. Ale musíte vypnout krom barev také zvuk,“ uvedl Ramsoy v interview pro New York Times.
Psychologové studující vliv barev na lidskou psychiku souhlasí. Určité odstíny – navíc ve formě světla produkovaného displejem – stimulují mozková centra a produkují emoce. Působí také na centrum odměny a produkují hormony stojící za vznikem závislostí.
Mobil jako automat
Červená v člověku vyvolává vzrušení, sexuální touhu, žlutá je barvou štěstí a optimismu, modrá vyvolává dojem důvěryhodnosti, spolehlivosti a profesionality, zelená působí uklidňujícím a láskyplným dojmem.
„Telefony jsou jako automaty, působí přímo na centrum odměny a potěšení. Někdy se podíváte na mobil a někdy hrajete na automatech, dostanete zprávu od osoby, kterou milujete… a máte dobrý pocit. Někdy se podíváte na mobil a není tam nic, ale fakt, že někdy zprávu dostanete a jindy ne, je principem hracího automatu. Není to nutně zlo, ale chcete, aby na vás mobil působil jako výherní automat?“ dodává Harris.
Sledujte nás na sociálních sítích: