Říká se, že za peníze si štěstí koupit nelze. Ale tohle tvrzení není úplně přesné. Peníze samy o sobě člověka šťastným neučiní a utrácení za hmotné věci také štěstí nepřinese, maximálně chvilkové uspokojení provázené radostí. Ale pocit štěstí přeci jen jistá forma investice peněz navodit může. Pokud si člověk kupříkladu zaplatí služby, jimiž ušetří čas.
Třeba když si najme uklízečku, místo aby uklízel domácnost sám. Pak si za peníze koupí volný čas, který mu tím vznikne. A může ho věnovat činnostem, které má rád.
„Lidé, kteří si najmou uklízečku či zaplatí dítěti od sousedů za posekání trávy, můžou mít pocit, že jsou líní, ale náš výzkum naznačuje, že koupí volného času se zvyšuje pocit štěstí,“ tvrdí profesorka Ashley Whillansová z Harvardovy univerzity.
Kupovat si takto volný čas přitom nemusejí nutně jen nejbohatší.
„Očekávali jsme takový účinek jen u těch, kteří mají docela dost peněz na utrácení, ale k našemu překvapení se stejný účinek dostavil napříč celým příjmovým spektrem,“ dodává profesorka Elizabeth Dunnová z University of British Columbia ve Vancouveru.
Není nákup jako nákup
To výzkum psychologů z Cambridge ukázal, že štěstí a utrácení spolu sice do jisté míry souviset může, ale u každého jedince jinak. Utrácení může pocit pohody a radosti ze života zvyšovat, ovšem jen tehdy, když člověk utrácí v souladu se svým typem osobnosti. Kupříkladu extroverti za hospodu, introverti za knihy, svědomití lidé za posilovnu nebo vstřícní lidé za koncerty a zábavu.
Vědci z Cambridge analyzovali sedmasedmdesát tisíc transakcí ze soukromých účtů u více než šesti set osob. To, kam peníze plynuly a za co byly utraceny, pak vztáhli k osobnostním rysům majitelů účtů. Ti také vyplnili dotazníky týkající se celkového pocitu štěstí. A z výsledků jasně vyplývá, že osoby, které utrácely v souladu se svou osobností, byly šťastnější než ty, které musely vydávat peníze za něco, co jim radost nepůsobí.
Psychologové rozdělili sledované osoby podle tzv. velké pětky do pěti hlavních kategorií podle toho, jaká vlastnost z velké pětky u nich převažovala. Tedy na otevřené novým zkušenostem, svědomité a pečlivé, extrovertní, přístupné a citlivé či neurotické (negativně emočně naladěné).
- Lidem otevřeným působilo radost utrácení za zábavu, krásu svého těla a vlasy. Naopak je otravuje placení hypotéky a účtů.
- Lidem svědomitým činí radost placení pojištění, utrácení za zdraví a také návštěvu fitness centra. Naopak je otravuje nákup hraček, utrácení za končíky a hráčství.
- Lidem extrovertním působí radost utrácení v barech a hospodách či za cestování. Naopak je otravuje placení pojištění a srážky z účetnictví.
- Lidem přístupným působí radost utrácení za domácí mazlíčky a charitu. Naopak je štvou výdaje za hráčství či placení pokut.
- Lidem neurotickým působí radost utrácení za hráčství či placení pokut. Naopak je štve nákup potřeb do domácnosti a placení za hotel.
Sledujte nás na sociálních sítích: