Sociální sítě v lidech podporují jejich přirozenou touhu chlubit se. A tak jsme svědky chvástání a vystavování se na odiv po celý rok. Jenže zrovna na počátku roku by lidé měli šetřit se sdílením svých novoročních předsevzetí. Je totiž dokázáno, že čím sdílnější člověk je, tím pravděpodobněji v dodržování novoroční změny života selže.
Podle magazínu Science of Us bylo prokázáno během osmdesáti let výzkumů, že když se člověk okolí a blízkým svěří – a nemusí to být zrovna na Facebooku, Twitteru či Instagramu, stačí to vyslovit ústy – tak s největší pravděpodobností selže. Lepší je začít změnu dodržovat a nikomu o tom neříkat.
„Klasickým příkladem je maratón. Někdo se rozhodne, že v roce 2016 uběhne maratón, tak o tom všem začne říkat. Nakonec vyvěsí své nové běžecké boty na Instagramu a informuje na Twitteru o podstatě různých tréninkových plánů. Začne mít pocit, že je člověk, který maratón běhá, vůbec nemyslí na to, že se skutečnému tréninku vyhnul a nedělá nic pro to, aby ho nakonec uběhl,“ píše Science of Us.
Tomuto jevu se říká sociální realita. Vytvoříme dojem plný slov, obrázků a informací, ale vůbec nic fakticky sami neděláme.
A má to také velké negativní důsledky. Protože dotyčný člověk samozřejmě selhává a jednou se otočí a zjistí, že neudělal nic z toho, o čem všem říkal. Nenaplnil tedy to, co slíbil. Což vede k pocitu zostuzení, selhání a vyvolává deprese.
Svěřit se někomu ale nemusí být vždy špatně. Důležité ale je, aby dotyčný byl osobou, která nás v novém předsevzetí podpoří a bude motivovat k jeho naplnění, nikoli naopak.
Nejhorší je svěřit člověku, který je obézní a líný, takže sám pro hubnutí nehodlá udělat nic, že chceme zhubnout. Lepší je svěřit se někomu, kdo už sám hubne a daří se mu to.
Sledujte nás na sociálních sítích: