Kdo ještě stále nemá vánoční dárky a marně přemýšlí nad ideálními maličkostmi pro své blízké, nemusí zoufat. Není totiž důležité přijít na to, co by si druhý přál, ale vystihnout v dárku pro něj kus sebe samého. Britští psychologové v experimentálním výzkumu prokázali, že nejoblíbenější jsou dárky, které vystihují osobnost dávajícího, nikoli obdarovaného.
Podle studie publikované v odborném časopise Journal of Experimental Social Psychology většinou ztroskotá pokus odhadnout, co si obdarovávaný přeje.
Také neplatí, že je dobré dát jeden velký a hodnotnější dárek a jeden či více maličkostí nižší hodnoty. Osoba, která dostane takovou sestavu, pak považuje dárek vysoké hodnoty za méně hodnotný. Právě kvůli menším a lacinějším maličkostem.
Dalším velkým omylem, který se týká nových párů, je nakupování extrémně drahých dárků během prvních společných Vánoc. Při dalších svátcích partneři většinou poleví, což vytváří dojem, že se snížila také hodnota vztahu, že si jeden druhého méně váží. A většina obdarovaných v novém vztahu navíc považuje extrémně drahé a luxusní dárky za jistou formu nátlaku či závazku.
„Podle naší studie, čím lépe se dva lidé znají, tím menší dárky si můžou dávat, je to lepší než se snažit druhého ohromit něčím přehnaným. Nicméně vždy musí být dárek vybírán pečlivě a promyšleně,“ vysvětluje profesor Adrian Furnham z University College London.
Sledujte nás na sociálních sítích: