Děláme to skoro všichni, přesto se za to ve skrytu duše odsuzujeme. Taková je situace, když jde o snímky, které před zveřejněním upravujeme ostošest!
Když na sociální síti hodláme zveřejnit nějaké selfie, obvykle vítáme, že se pořízená fotografie dá pomocí nejrůznějších filtrů trochu vylepšit. Ostatně, proč tímto jednoduchým způsobem neskrýt své nedostatky a naopak nezvýraznit to hezké, čeho by si mnozí možná vůbec nevšimli? Dělá to přece každý!
Dvojí metr on-line světa
Já můžu, ale u tebe je to podezřelé? I takhle nějak by se dal jednoduše shrnout závěr hodně zajímavého výzkumu (1) americké společnosti TruePic, která se zabývá ověřováním fotografií a videí. Do něj bylo zahrnuto přes dva tisíce dospělých jedinců, kteří prostřednictvím dotazníku odpovídali na otázky týkající se sociálních sítí a sdíleného obsahu. Po analýze získaných dat nebylo o překvapení nouze.
Ano, retušuji. Ale ty už to přeháníš!
Z odpovědí a názorů zúčastněných vyplynulo, že 82 procent respondentů své snímky na internetu sdílí běžně, a to i několikrát v týdnu. 64 procent osob si však před zveřejněním obrázku dá větší či menší práci s úpravou, aby vlastní podobizna vypadala co nejlépe. Na tom by ještě nebylo nic moc divného, ovšem další poznatek, to už je „jiné kafe“. Převážná většina dobrovolníků ze studie, přesněji pak 93 procent, si autorům postěžovala, že jim upravená selfie virtuálních přátel připadají přehnaná, neautentická a podezřelá. Jinými slovy – lidé vlastní fotky retušují ostošest, ale když to dělají ostatní, je jim to krajně nepříjemné. Ale proč vlastně tolik bazírujeme na všemožných filtrech a „upravovacích aplikacích“? To se snad za svou přirozenost stydíme?
Sociální tlak je prevít
"Když sledujete své známé na Facebooku, Instagramu a Twitteru, a víte, že své příspěvky vylepšují proto, aby jejich životy vypadaly co nejzajímavěji, pokud to neuděláte také, je to jako byste s nimi nedokázali udržet krok,“ vysvětluje generální ředitel zmíněné společnosti TruePic Jeff McGregor, který tímto prohlášením potvrzuje, že moderní sociální tlak nabírá na síle a nikdo se nechce dostat do internetové nevýhody. „Lidé dnes mají pocit, že musejí změnit svůj vzhled, aby je on-line společnost přijala,“ dodává Jeff McGregor. Je tu něco špatně, nemyslíte?
Zdroje: (1) www.globenewswire.com/news-release/2017/05/18/1312618/0/en/The-Filter-Effect-People-Distrust-Websites-Because-of-Manipulated-Photos.html
Sledujte nás na sociálních sítích: