Aktivní naslouchání je komunikační dovednost, které znamená víc než jen poslouchat, co druhý říká. Jde o aktivní zpracování a snahu porozumět smyslu a záměru. Vyžaduje to být všímavým a soustředěným účastníkem komunikačního procesu.
Aktivní naslouchání pomáhá lidem cítit se lépe pochopený a posiluje vztahy, protože signalizuje ochotu a empatii. V komunikaci je důležité aktivní naslouchání, protože vás udrží v kontaktu s vaším konverzačním partnerem pozitivním způsobem. Tato dovednost je základem úspěšné konverzace v jakémkoli prostředí – ať už v práci, doma nebo ve společenských situacích.
Aktivní poslechové techniky
Slovo „aktivní“ znamená, že při naslouchání druhým děláte nějaký typ akce. To znamená použití určitých strategií nebo technik.
Buďte plně přítomni
Aktivní naslouchání vyžaduje plnou přítomnost v konverzaci. Být přítomný znamená naslouchat všemi smysly (zrak, zvuk atd.) a věnovat plnou pozornost mluvčímu. Být plně přítomen zahrnuje dovednost naladit se na vnitřní svět druhého člověka a zároveň se vzdálit od toho svého. Je to schopnost síly v hlubokém spojení s cizími emocemi.
Věnujte pozornost neverbálním podnětům
Více vám v komunikaci napoví to, co je nevyřčeno. Věnování pozornosti těmto neverbálním projevům vám může hodně prozradit o osobě a o tom, co se snaží říct. Během aktivního naslouchání je vaše neverbální chování stejně důležité. Chcete-li ukázat osobě, že jste skutečně naladěni, použijte otevřenou, neohrožující řeč těla. To znamená neskládat ruce, usmívat se při poslechu, naklánět se a přikyvovat v klíčových bodech.
Udržujte dobrý oční kontakt
Při aktivním naslouchání je navázání očního kontaktu obzvláště důležité. To druhé osobě říká, že jste přítomni a posloucháte, co říká. Ukazuje také, že vás nic jiného kolem vás nerozptyluje.
Ptejte se na otevřené otázky
Kladení otázek s odpověďmi „ano nebo ne“ často vytváří slepé odpovědi. To brání v plynulosti konverzace. Je také obtížné skutečně naslouchat druhému člověku, protože krátkou, nepopisnou odpovědí toho moc nezískáte. Místo toho pokládejte otevřené otázky, abyste ukázali, že máte o konverzaci a druhou osobu zájem.
Reflektujte, co slyšíte
Reprodukujte, co jste slyšeli. Tato technika aktivního naslouchání zajistí, že zachytíte myšlenky, nápady a/nebo emoce druhé osoby. Druhé straně pomáhá, aby se cítila ověřená a pochopená, a přitom omezuje případné nedorozumění na minimum. Pokud chcete lépe porozumět něčemu, co osoba řekla, požádejte o vysvětlení. Nesoustřeďte se ale tolik na nepodstatné detaily, aby vám unikl celkový obraz.
Buďte trpěliví
Trpělivost je důležitou technikou aktivního naslouchání, protože umožňuje druhé osobě mluvit bez přerušování. Být trpělivý znamená nesnažit se vyplnit období ticha svými vlastními myšlenkami nebo příběhy. Vyžaduje také naslouchání, abyste rozuměli – a nereagovali. To znamená, že si nepřipravujte odpověď, dokud druhá osoba stále mluví.
Nesuďte
Zůstat neutrální a svými odpověďmi nikoho neodsuzovat pomáhá druhé osobě pohodlně sdílet své myšlenky. Díky tomu se konverzace dostane do bezpečné zóny, kde se nemusí stydět nebo bát kritiky.
Aktivní naslouchání je důležitou sociální dovedností, která má hodnotu v mnoha různých prostředích. Je dobré cvičit se v jeho technikách, aby se stalo vaší přirozeností. Začněte klást otázky s otevřeným koncem a bez dlouhého (pokud vůbec) přemýšlení budete reflektovat to, co jste ve svých rozhovorech slyšeli.
Zdroj: názory autora
Sledujte nás na sociálních sítích: