Ideální partner. Charismatický, milý, empatický a něžný. Nebo stačí, když bude bohatý? Právě na tohle se nyní zaměřili vědci, kteří odhalili, jakou roli vlastně hrají v lásce peníze.
To, že je potenciální nápadník finančně zajištěný, se považuje za příjemný bonus. Ale co když je tučnější bankovní konto výhradní podmínkou seznamování? Stává se to? Tuto otázku si položili vědci z Univerzity v Yorku a Univerzity v Essexu, kteří analyzovali více než milion reklam v USA, Francii, Kanadě a Indii. Co z nich vyčetli?
Je libo lásku, nebo peníze?
Aby vědci, jejichž závěry byly prezentovány na výroční konferenci Royal Economic Society v úterý 4. dubna ve skotském Glasgow, zjistili, jak se preference partnerů v průběhu času měnily, zaměřili se na hlavní zpravodajské kanály výše uvedených zemí.
Následně shromáždili data z publikací od roku 1950 do roku 1995, kdy se většina těchto reklam přesunula na internet. V roce 1995 se také podívali na reklamy ze 41 regionálních novin z Kanady a USA a ty rozdělili do čtyř různých kategorií.
Tak šel čas
První z nich byla kategorie ekonomická, která se soustředila na finanční situaci potenciálního partnera. Druhá se týkala spíš osobnosti, jež zakrývala rysy jako otevřenost nebo extroverze. Třetí kategorie byla fyzická, v níž reklamy vyjadřovaly preferenci pro typy těla, a poslední se týkala záležitostí, jako jsou koníčky nebo zvyky. To výzkumníkům umožnilo identifikovat širší trendy a mapovat, jak se preference partnerů měnily v průběhu času. A výsledek?
Akademici zjistili, že mezi lety 1950 a 1995 hrála osobnost mnohem větší roli v preferenci partnera v západních zemích, zatímco ekonomické faktory se nezdály být důležité, zejména po 60. letech. V Indii však zůstaly finance klíčovým problémem pro lidi hledající lásku. Ty se staly výraznějšími po roce 1970, zatímco osobnostní faktory se těšily stabilitě. Takto to zůstalo až do současnosti.
Vyspělejší země jsou pro osobnost
Spoluautor studie Khushboo Surana se nechal slyšet, že získané údaje podporují Maslowovu teorii hierarchie potřeb. Někdy jsou materiální potřeby – tj. finanční faktory – uspokojeny dříve, což se děje ve zmiňované Indii. Kanada, Francie a USA však patří k zemím, kde se klade důraz spíš na osobnost než finanční zajištění potencionálních partnerů. Je to pro vás dobrá zpráva?
Zdroje: www.york.ac.uk, www.res.org.uk
Sledujte nás na sociálních sítích: