Čím atraktivnější vzhled uživatelů virtuální seznamky, tím více zisků pro aplikační společnosti. Zaujatost upozorňující na „hezké lidi“ prostě vydělává nejvíc!
K čemu slouží on-line seznamovací aplikace, to je jasné asi každému. Mají lidem umožnit a hlavně usnadnit navazování nových vztahů, zejména těch partnerských. A tisíce, spíše možná miliony uživatelů po celém světě, tuto pomoc vítají všemi deseti. Není ale tak nezištná, jak se tváří. Dnes se vydělává vážně na všem, takže láska nemůže být výjimkou.
Vzhled jako dobrá investice
Jistá zahraniční studie (1) analyzovala tříměsíční data celkem 240 tisíc uživatelů neidentifikované seznamovací aplikace v Asii, přičemž zjistila, že její algoritmus více propaguje a upřednostňuje profily atraktivních lidí. Náhoda? Ale kdepak. Její autoři, kterými jsou odborníci z Washingtonské a Carnegie-Mellonovy univerzity, se domnívají, že tato zaujatost k popularitě a přitažlivému vzhledu má zvýšit zapojení zájemců o vztah a tím i zisky pro datovací platformu, především pak z předplatného a nákupů v aplikaci. „Přestože tyto seznamovací platformy mají umožnit spojování všech se všemi, otázka týkající se spravedlnosti a jejich algoritmů je poněkud zavádějící,“ shrnuje výsledky bádání vědecká výzkumnice a spoluautorka studie Soo-Haeng Cho (2).
Pravda, co je vážně smutná
Její expertní tým vytvořil testovací model, na jehož základě zjistil, že doporučování „obyčejných“ profilů, tedy méně atraktivních jedinců, vydělává aplikační společnosti podstatně méně peněz a pozor – dokonce nabízí uživatelům méně shod, čímž se šance na seznámení samozřejmě snižují. „Ačkoli jsme se zaměřili na jednu konkrétní seznamovací platformu, náš model a analýzu lze aplikovat i na další platformy, které dávají doporučení svým uživatelům s různými vlastnostmi,“ odkrývá pozadí virtuálního světa seznamování odbornice Soo-Haeng Cho.
Zdroje: (1) www.pubsonline.informs.org/doi/10.1287/msom.2022.0132, (2) www.eurekalert.org/news-releases/1009540
Sledujte nás na sociálních sítích: