O tom, zda existuje láska na první pohled, experti dodnes spekulují. Jisté ovšem je, že vlna sympatií se dostaví ve chvíli, kdy člověka spatříte počtvrté. A právě proto jsou prý pletky v zaměstnání úplně běžné!
Co je v domě, není pro mě? Přestože tohle notoricky známé úsloví zná doslova každý, k srdci si ho bere jenom málokdo. Alespoň takhle to naznačuje aktuální statistika společnosti STEM/MARK. Z té jednoznačně vyplývá, že zhruba 67 % našinců má s intimním vztahem na pracovišti minimálně jednu zkušenost, přičemž 94 % tuzemáků bere flirt s kolegou či kolegyní jako příjemné zpestření pracovní doby. Funguje snad zaměstnání jako geniální seznamka pro zadané i nezadané? Už to tak vypadá. A s překvapivým vysvětlením tohoto prazvláštního jevu přichází věda!
Čím častější kontakt, tím větší kouzlo?
Američtí odborníci působící na newyorské univerzitě Hamilton College na základě své studie došli k názoru, že čím častěji se člověk pohybuje ve stejném okruhu lidí, tím mu dotyční připadají atraktivnější, milejší a sympatičtější. Co je na tuhle myšlenku přivedlo? V rámci průzkumu specialisté oslovili 50 náhodně zvolených dobrovolníků, zatímco nashromáždili 112 fotografií různých obličejů.
Účastníci následně dostali jasný úkol – ohodnotit přitažlivost zdokumentovaných osob, a to na stupnici od jedné do devíti. Pro ověření své hypotézy pak vykutálení výzkumníci několik vyfotografovaných tváří nenápadně prezentovali vícekrát. Respondentům byla pomocí monitorů také souběžně zkoumána mozková aktivita. Co přinesla finální analýza?
Opakování není jen matka moudrosti
Jakmile se testovaným adeptům dostal do rukou snímek, který už předtím spatřili, jejich hodnocení atraktivity bylo vždycky vyšší, než v předešlém kole. V takových situacích byly zaznamenány i skoky v mozkových vlnách monitorovaných subjektů, což nezpochybnitelně poukázalo na jejich nadšení i nemalé vzrušení.
„Lidé jsou silně přitahováni k jedincům, které vidí poněkolikáté. A to i v případě, že jim při premiérovém setkání vůbec nepadli do oka, nebo k nim dokonce cítili averzi,“ vysvětluje autor studie, psycholog Ravi Thiruchselvam, s tím, že zatímco láska na první pohled dosud není prokazatelným pojmem, sympatie na čtvrtý pohled ano. Přesně po čtvrtém náhledu na fotografii totiž zúčastnění dávali maximální počet bodů!
Sledujte nás na sociálních sítích: