6 rad pro nákup na internetu, abyste se nespálili

Nákup na internetu má bezesporu mnoho předností. Nejste omezeni otevírací dobou, polohou obchodu ani tím, kolik jich zvládnete projít. Pomocí specializovaných nástrojů si navíc můžete během okamžiku udělat přehled o cenách i dodacích podmínkách. Specialistka Lucie Kropáčová vám poradí, jak úspěšně nakoupit přes internet, abyste se nespálili.

Pozor na „rychlokvašky“

Stejně jako v běžném životě se najde mnoho nepoctivců, kteří spatřují v internetovém podnikání prostor, jak si rychle vydělat. Nemusíte mít žádnou odbornou průpravu, abyste dokázali odhadnout případné nebezpečí. „Jedním z ukazatelů důvěryhodnosti firmy je délka jejího působení na trhu. V kombinaci s dalšími indiciemi, které se mohou zdát nepodstatné, jako jsou zveřejněné kontaktní údaje, pak můžete případné riziko snížit na minimum,“ říká Lucie Kropáčová. Provozovatel internetového obchodu má například zákonnou povinnost uvádět adresu provozovatele spolu s identifikačními údaji, nákupním řádem a obchodními podmínkami. Pokud je na stránkách nenajdete, mějte se na pozoru. Důležitým znakem kvalitního obchodu je i to, zda společnost vlastní kromě internetového obchodu i kamennou pobočku, na které si zákazník popřípadě může nabízené zboží prohlédnout.

Orientujte se podle certifikace

Společnosti, které chtějí působit transparentně, se zpravidla sdružují v oborových sdruženích či profesních organizacích. V případě internetových obchodů je to Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „Obchody, které prošly certifikací APEK, provozují e-shopy přesně podle platné legislativy a jsou pravidelně kontrolovány. Certifikát je navíc propůjčován na rok a pak musí obchod znovu projít ověřením. Spotřebitelé se tak mohou spolehnout, že jak nákup, tak dodání zboží proběhne bezproblémově,“ upozorňuje Lucie Kropáčová. Ověření, zda e-shop skutečně prošel certifikací a logo na svých stránkách užívá oprávněně, zjistíte na stránkách APEK. Ukazatelem vnitřních procesů ve firmě a její spolehlivosti je i to, zda firma vlastní certifikaci ISO, kterou může získat až po minimálně roce provozu. Pokud tedy společnost vlastní označení ISO, je jisté, že se nejedná o žádnou „rychlokvašku“, ale je pravděpodobné, že jde o zavedenou a spolehlivou firmu.

Recenzujte

Reference a zkušenosti ostatních nakupujících jsou k nezaplacení, zvlášť když nakupujete v konkrétním internetovém obchodě poprvé. Jednou z možností je poptat se mezi známými, se kterým e-shopem mají dobrou zkušenost. „Další možnost ověření osobního doporučení získáte jednoduše přes zadání jména obchodu do vyhledavače, jako je Google či Seznam, nebo na Facebooku či přímo na stránkách jednotlivých firem, které mnohdy nechávají prostor zákazníkům pro zpětnou vazbu,“ vysvětluje Lucie Kropáčová.      

Vše pro zákazníka aneb zákaznický servis mnohé prozradí

Rozsah zákaznického servisu má velkou vypovídající hodnotu. „Každý obchodník, který chce provozovat e-shop dlouhodobě a svého zákazníka si váží, se snaží nabídnout co nejširší spektrum služeb,“ říká Lucie Kropáčová. V e-shopech sledujte nejen šíři sortimentu a cenu, ale vezměte v potaz i formy plateb a dodání zboží, možnost prohlédnout si zboží na pobočce, počet kamenných prodejen, záruční servis či vyškolený personál schopný a ochotný poradit apod. 

Poprvé platba dobírkou

Přestože jste postupovali při výběru internetového obchodu obezřetně, tak buďte ostražití i při formě platby. „Použití platební karty je sice pohodlné, ale doporučila bych poprvé využít dobírku. Nepošlete tak peníze, aniž byste neměli zboží v ruce,“ říká Lucie Kropáčová. „Při doručení zásilky se nebojte požádat poštovního doručovatele či kurýra o strpení, abyste ji mohli zkontrolovat. Začněte tím, zda je zásilka vizuálně v pořádku, následně ji rozbalte a překontrolujte, zda poslané zboží odpovídá vaší objednávce. V případě nesrovnalostí vypište protokol a zásilku bez jejího zaplacení vraťte prodejci zpět,“ radí Lucie Kropáčová z T.S.BOHEMIA..  

Nebojte se zboží vrátit

Obavy spojené s nakupováním přes internet, které spočívají především v tom, že si kupované zboží nemůžete prohlédnout, jsou neopodstatněné. Zákon tuto situaci ošetřil tím, že zákazníkovi vymezil 14denní lhůtu pro vrácení zboží bez udání důvodu. „Kamenné pobočky by neměly být pouhým výdejným místem. Jsou zároveň obchodem, kde si zákazníci mohou zboží prohlédnout a proškolený personál je připraven zákazníkovi individuálně poradit nejvhodnější produkt,“ udává Lucie Kropáčová. Podmínky reklamace jsou zákonem ošetřeny stejně jako v případě koupě přes klasický obchod. Prodejce musí opravu zprostředkovat do 30 dní, jinak je povinen vám vrátit peníze.







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden pro vás, Berany, přináší zajímavé možnosti a nové perspektivy. Energie okolního světa vás bude motivovat k tomu, abyste se pustili do nových projektů a vyburcovali se ze zajetých kolejí. Vaše přirozená odvaha a rozhodnost vá... Více

Vybrat znamení
Zavřít

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

4 Příspěvků
Poslední příspěvek 1:16
199 Příspěvků
Poslední příspěvek 0:03
19 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat