Chytré telefony přirostly k rukám a oči k jejich displejům u řady lidí tak, že už do nich nedokážou necivět ani při nakupování potravin či potřeb do domácnosti. Jenže! Kdo vyrazí na nákup s mobilem v ruce, škodí vlastnímu rozpočtu. Podle sociálních psychologů ze Švédska a Anglie totiž člověk, který nakupuje s chytrým telefonem v ruce, utratí o jednačtyřicet procent víc.
Radost z toho musejí mít obchodníci, kteří se však původně obávali opaku. Tedy že mobil rozptyluje od zboží a nakupující utratí méně. Opak je pravdou. Pro domácí rozpočet to pozitivní zpráva není. Moderní technologie totiž způsobuje zbytečné utrácení za věci, které potřeba nejsou.
Drahé brouzdání
„Pozornost strhující zařízení nejen podporuje k nákupu zbytečností, ale také k brouzdání mezi větším počtem regálů, kam by člověk jinak vůbec nezamířil, takže nakonec projde více výrobků a utratí o jednačtyřicet procent více,“ tvrdí autoři z University of Bath.
Ti spolupracovali s odborníky ze Švédska. Skupince 294 osob ve věku osmnáct až třiasedmdesát let nasadili na hlavu přístroj mapující pohyb očí a poslali je nakupovat do různých supermarketů. Někteří vyrazili s mobilem v ruce, jiní ho museli nechat doma.
Dobrá zpráva pro obchodníky
Osoby, které nakupovaly s chytrým telefonem v ruce, prošly více zboží a utratily v průměru o jednačtyřicet procent více, i když šlo o shodný typ nákupu – potraviny a věci běžné potřeby do domácnosti.
„Obchodníci se obávali, že když nakupující chodí mezi regály s mobilem v ruce, odpoutává je to od utrácení peněz, takže nás dost překvapilo, že jsme vlastně prokázali opak,“ dodává jeden z autorů experimentálního výzkumu doktor Carl-Philip Ahlbom z University of Bath.
Sledujte nás na sociálních sítích: