Sehnat knihu, která je již v knihkupectvích vyprodaná, značkovou kabelku za zlomek ceny nebo zboží, které bylo pouze někým rozbaleno, a je tudíž levnější – to jsou některé z důvodů, proč lidé nakupují na e-shopech s použitým zbožím. A že je jejich škála na internetu skutečně široká. Ale co když později zjistíte, že je výrobek vadný? Dá se použité zboží reklamovat stejně jako to nové?
Máte v plánu objednat si použitý výrobek? Pak je na místě nejen pročíst dostupné recenze na daný e-shop, ale také zvážit, zda zboží koupit od podnikatele, nebo od soukromé osoby.
„V případě nákupu použitého zboží od podnikatele jste jako kupující mnohem šířeji chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako když kupujete nové zboží,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Pokud koupíte zboží od soukromé osoby, tak vám sice rovněž odpovídá za vady věci, není tu ale stanovena lhůta pro vyřízení reklamace. V případě, kdy prodávající soukromá osoba svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok uplatňovat u soudu.“
Základní informace
Rozhodnete-li se koupit si použité zboží od podnikatele, platí následující pravidla. Každý prodávající je povinen vás informovat o skutečnosti, že zboží již bylo použito. Musí vás také upozornit na vady zboží a na míru jeho opotřebení, tedy jak dlouho a jakým způsobem bylo používáno.
Pokud například kupujete ojetý automobil, měli byste kromě informace o datu koupě předchozím majitelem dostat také údaj o počtu najetých kilometrů, protože to má vliv na míru opotřebení jednotlivých částí vozu. V jiných případech může být odhad opotřebení a budoucí životnosti obtížnější. Třeba při koupi kuchyňského spotřebiče vám nezbyde než zaměřit se na materiál výrobku, jeho provedení nebo cenu.
Jak je to s vadami
„Vadou se v řeči zákona rozumí každý nesoulad skutečných vlastností zboží s vlastnostmi deklarovanými nebo spravedlivě očekávanými. Za vadu se tedy nepovažují nedostatky, o kterých jste jako kupující předem věděli nebo které plynou z míry opotřebení zboží, tedy doby a způsobu jeho používání,“ uvádí Lukáš Zelený.
Pokud si koupíte rok starý notebook, jehož baterie se bude vybíjet o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti. Pokud by však baterie měla nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, a tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat.
Reklamovat vadu použitého zboží můžete stejně jako vadu zboží nového. Prodávající má ale možnost smluvně zkrátit dobu svojí odpovědnosti za vady a tím také lhůtu pro uplatnění reklamace. „Toto zkrácení však nikdy nesmí překročit polovinu zákonné doby, tedy 12 měsíců,“ upozorňuje Zelený.
Oprava, nebo sleva?
Zákon stanovuje, jakými způsoby je prodávající povinen odstranit případnou vadu. Jedná se o opravu, která nijak nesníží hodnotu zboží, výměnu za zcela stejný nový bezvadný kus, odstoupení od kupní smlouvy či slevu v případě, že vada nebrání dalšímu užívání.
V případě použitého zboží však není dost dobře možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný jiný kus. Zákon tedy v tomto případě namísto výměny zboží přiznává kupujícímu právo na přiměřenou slevu z ceny.
Sledujte nás na sociálních sítích: