Příchod do nové práce je stresující záležitostí pro všechny. Nikoho neznáme, musíme se naučit spoustu nových věcí, jsme jako pod drobnohledem… Ovšem existují určité „strategie“, které vám mohou složitou situaci v prvních týdnech v novém zaměstnání usnadnit.
Pozorujte dění okolo sebe
I kdybyste se při pohovoru vyptali na všechno možné, co vás napadne, o tom, jaké ve firmě, kam jste právě nastoupili, panují zvyklosti, se dozvíte až po svém nástupu. A rozhodně ne v prvních dnech! Ty ale určitě využijte pro pozorování kolegů a nadřízených, respektive jejich chování. Na kolikátou chodí většina lidí do práce? Je normální, když si někdo „odskočí“ k lékaři v pracovní době s tím, že ztracený čas napracuje? Jak je to s přesčasy? A co dress code? Jak moc se dodržuje? Zkrátka se na prvních několik dní proměňte v malé detektivy, kterým nic neunikne. Rychleji zapadnete!
Naučte se říkat ne
V prvních dnech či týdnech (ale u některých lidí se může jednat i o měsíce) jsme schopni kývnout prakticky na všechno. „
Ano, určitě to udělám, jasně, moc rád/ráda s tím pomůžu, kdepak, to mi vůbec nevadí, když tady zůstanu déle…“ Samozřejmě je zpočátku složité odmítat pomoc, protože chcete ukázat, jaký jste týmový hráč a jak moc si nové práce vážíte. Jenže to může za chvíli vyústit ve stav, kdy jste zavaleni hromadou práce, kterou nestíháte (a ani nemůžete), propadáte stresu a už se vidíte s výpovědí. A na to pozor. Je lepší přiznat, že nestíháte, či vysvětlit, že už nemáte pro svou vlastní práci potřebnou kapacitu na úkoly navíc, než budit dojem nespolehlivého člověka, který slíbí něco, co nemůže splnit.
Nebojte se upřímnosti
Je docela pravděpodobné, že se vás vaši kolegové nebo nadřízení budou v prvních týdnech vyptávat, jak jste s prací spokojeni, jak se vám v ní líbí, zda vše stíháte… A vy budete mít tendenci s úsměvem přikyvovat a říkat, jak je všechno úžasné, bez problémů, srozumitelné, všichni jsou ohromně milí a cítíte se i po pár dnech, jako byste tu pracovali už spoustu let. Dokonce i tehdy, kdy to rozhodně nebude pravda (a ruku na srdce – pravda to nejspíš nebude). Nebojte se ale šéfovi přiznat, že se některé věci teprve musíte naučit, že jste ve stadiu hledání strategií pro nejlepší výsledky, že občas někde škobrtnete. Dobrý manager by vám měl umět účinně poradit a pomoci.
Neostýchejte se požádat o pomoc
Se vším, co je napsáno výše, souvisí další věc. Jako začátečník budete občas potřebovat pomoc. Jenže spousta lidí se o ni bojí požádat, aby nepůsobili nekompetentně nebo hloupě. Přitom k tomu není důvod! Jak se říká – žádný učený z nebe nespadl, to vědí všichni (každý nějak začínal). Navíc požádáte-li o pomoc, rychleji se naučíte dělat svou práci dobře.
Sledujte nás na sociálních sítích: