Mezinárodní organizace práce (ILO) při OSN tvrdí, že práce z domu není v žádném ohledu výhodná krom ušetření času za cestování. Lidé pracující z domu – tzv. home office – nedokážou vypínat a oddělovat pracovní den od toho soukromého. Prolínání a neustálá přítomnost práce v domově člověka vyvolává stres a vede k depresím a nespavosti.
Lidé pracující z domu trpí stresovou poruchou, depresemi a nespavostí mnohem častěji než ti, kteří musejí do práce každý den docházet či dojíždět. Vyplývá to z výzkumu ILO provedeného v patnácti zemích světa, z toho deseti členských EU. Nespavost a deprese přitom snižují produktivitu práce, ale horší jsou jejich dlouhodobé zdravotní důsledky. Přispívají k rozvoji civilizačních chorob a vyšší mortalitě.
„Práce doma vede k delší pracovní době, vyšší pracovní intenzitě a také k pronikání práce do domácího života,“ tvrdí autoři výzkumu.
Lidé pracující z domu jsou téměř dvakrát častěji stresovaní a o pětadvacet procent víc trpí nespavostí. A platí to i tehdy, když home office střídají s pobytem v kanceláři.
„Naše studie dokazuje, že moderní komunikační technologie podporují celkově lepší vyvážení pracovního a soukromého života, ale ve stejnou chvíli smazávají hranice mezi prací a soukromým životem,“ tvrdí jeden z autorů výzkumu doktor Jon Messenger.
Zaměstnaní lidé dnes často vyřizují korespondenci a resty i z domova a v době soukromého volna, což se v minulosti před existencí internetu a moderních technologií moc nedalo.
Jak na to?
Pokud i vy patříte mezi jedince, kteří pracují z domova, neklesejte na mysli. Stačí dodržovat několik pravidel, aby vaše práce byla efektivní, ale nezasahovala vám nepřiměřeně do života. Na co se zaměřit?
- Vytvořte si stálé pracovní místo: To by se mělo skládat z pracovního stolu v dostatečně osvětleném prostoru a pracovní židle. Prostor by měl být vyhrazen nejlépe v samostatném pokoji.
- Naplánujte si pracovní dobu a úkoly: Stanovte si přesný začátek práce, dobu odpočinku včetně času na oběd i konec pracovní doby. Plán by měl obsahovat i přesný výčet úkolů, který byste měli za pracovní dobu stihnout.
- Ke komunikaci nepoužívejte pouze e-mail: Komunikujte i přes telefon. To ostatně pomůže problémy vyřešit rychleji, sníží se problematika komunikačních šumů a dezinformací.
- Na oběd si raději zajděte do restaurace: Každý oběd, i ten v průběhu pracovní doby, by měl mít jasně vymezený čas. Nejhorší, co můžete pro sebe udělat, je jíst u monitoru počítače.
- Nesledujte při práci televizní programy: Vyvarujte se všech možných rušivých podnětů. Pokud si k práci pouštíte hudbu k poslechu, mějte ji vždy v nízké hlasitosti.
- Ani doma nezapomínejte na pravidelné přestávky: Každá práce by měla obsahovat dostatečné množství pravidelných přestávek, ať už jsou určeny pro protažení těla od neustálého sezení před monitorem počítače či k svačině.
- Vytvořte si osobní pracovní report: Stejně jako na začátku pracovní doby jste si vytvořili seznam pracovních úkolů, na jejím konci byste měli věnovat pozornost pracovnímu reportu.
Sledujte nás na sociálních sítích: