Pracujete z domova? Hrozí vám deprese a nespavost

Mezinárodní organizace práce (ILO) při OSN tvrdí, že práce z domu není v žádném ohledu výhodná krom ušetření času za cestování. Lidé pracující z domu – tzv. home office – nedokážou vypínat a oddělovat pracovní den od toho soukromého. Prolínání a neustálá přítomnost práce v domově člověka vyvolává stres a vede k depresím a nespavosti.

Lidé pracující z domu trpí stresovou poruchou, depresemi a nespavostí mnohem častěji než ti, kteří musejí do práce každý den docházet či dojíždět. Vyplývá to z výzkumu ILO provedeného v patnácti zemích světa, z toho deseti členských EU. Nespavost a deprese přitom snižují produktivitu práce, ale horší jsou jejich dlouhodobé zdravotní důsledky. Přispívají k rozvoji civilizačních chorob a vyšší mortalitě.

„Práce doma vede k delší pracovní době, vyšší pracovní intenzitě a také k pronikání práce do domácího života,“ tvrdí autoři výzkumu.

Lidé pracující z domu jsou téměř dvakrát častěji stresovaní a o pětadvacet procent víc trpí nespavostí. A platí to i tehdy, když home office střídají s pobytem v kanceláři.

„Naše studie dokazuje, že moderní komunikační technologie podporují celkově lepší vyvážení pracovního a soukromého života, ale ve stejnou chvíli smazávají hranice mezi prací a soukromým životem,“ tvrdí jeden z autorů výzkumu doktor Jon Messenger.

Zaměstnaní lidé dnes často vyřizují korespondenci a resty i z domova a v době soukromého volna, což se v minulosti před existencí internetu a moderních technologií moc nedalo.

Jak na to?

Pokud i vy patříte mezi jedince, kteří pracují z domova, neklesejte na mysli. Stačí dodržovat několik pravidel, aby vaše práce byla efektivní, ale nezasahovala vám nepřiměřeně do života. Na co se zaměřit?

  • Vytvořte si stálé pracovní místo: To by se mělo skládat z pracovního stolu v dostatečně osvětleném prostoru a pracovní židle. Prostor by měl být vyhrazen nejlépe v samostatném pokoji.
  • Naplánujte si pracovní dobu a úkoly: Stanovte si přesný začátek práce, dobu odpočinku včetně času na oběd i konec pracovní doby. Plán by měl obsahovat i přesný výčet úkolů, který byste měli za pracovní dobu stihnout.
  • Ke komunikaci nepoužívejte pouze e-mail: Komunikujte i přes telefon. To ostatně pomůže problémy vyřešit rychleji, sníží se problematika komunikačních šumů a dezinformací.
  • Na oběd si raději zajděte do restaurace: Každý oběd, i ten v průběhu pracovní doby, by měl mít jasně vymezený čas. Nejhorší, co můžete pro sebe udělat, je jíst u monitoru počítače.
  • Nesledujte při práci televizní programy: Vyvarujte se všech možných rušivých podnětů. Pokud si k práci pouštíte hudbu k poslechu, mějte ji vždy v nízké hlasitosti.
  • Ani doma nezapomínejte na pravidelné přestávky: Každá práce by měla obsahovat dostatečné množství pravidelných přestávek, ať už jsou určeny pro protažení těla od neustálého sezení před monitorem počítače či k svačině.
  • Vytvořte si osobní pracovní report: Stejně jako na začátku pracovní doby jste si vytvořili seznam pracovních úkolů, na jejím konci byste měli věnovat pozornost pracovnímu reportu.






Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Týden 44 v roce 2024 přináší pro Berany spoustu energie a příležitostí k osobnímu růstu. V tomto období se můžete cítit obzvláště motivováni k dosažení svých cílů. Využijte tento nával energie ke krokům vpřed, ale zároveň buďte ... Více

Vybrat znamení
Zavřít

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

58 Příspěvků
Poslední příspěvek 0:23
68 Příspěvků
Poslední příspěvek 0:17
Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat