Pracujete z domova? Hrozí vám deprese a nespavost

Mezinárodní organizace práce (ILO) při OSN tvrdí, že práce z domu není v žádném ohledu výhodná krom ušetření času za cestování. Lidé pracující z domu – tzv. home office – nedokážou vypínat a oddělovat pracovní den od toho soukromého. Prolínání a neustálá přítomnost práce v domově člověka vyvolává stres a vede k depresím a nespavosti.

Lidé pracující z domu trpí stresovou poruchou, depresemi a nespavostí mnohem častěji než ti, kteří musejí do práce každý den docházet či dojíždět. Vyplývá to z výzkumu ILO provedeného v patnácti zemích světa, z toho deseti členských EU. Nespavost a deprese přitom snižují produktivitu práce, ale horší jsou jejich dlouhodobé zdravotní důsledky. Přispívají k rozvoji civilizačních chorob a vyšší mortalitě.

„Práce doma vede k delší pracovní době, vyšší pracovní intenzitě a také k pronikání práce do domácího života,“ tvrdí autoři výzkumu.

Lidé pracující z domu jsou téměř dvakrát častěji stresovaní a o pětadvacet procent víc trpí nespavostí. A platí to i tehdy, když home office střídají s pobytem v kanceláři.

„Naše studie dokazuje, že moderní komunikační technologie podporují celkově lepší vyvážení pracovního a soukromého života, ale ve stejnou chvíli smazávají hranice mezi prací a soukromým životem,“ tvrdí jeden z autorů výzkumu doktor Jon Messenger.

Zaměstnaní lidé dnes často vyřizují korespondenci a resty i z domova a v době soukromého volna, což se v minulosti před existencí internetu a moderních technologií moc nedalo.

Jak na to?

Pokud i vy patříte mezi jedince, kteří pracují z domova, neklesejte na mysli. Stačí dodržovat několik pravidel, aby vaše práce byla efektivní, ale nezasahovala vám nepřiměřeně do života. Na co se zaměřit?

  • Vytvořte si stálé pracovní místo: To by se mělo skládat z pracovního stolu v dostatečně osvětleném prostoru a pracovní židle. Prostor by měl být vyhrazen nejlépe v samostatném pokoji.
  • Naplánujte si pracovní dobu a úkoly: Stanovte si přesný začátek práce, dobu odpočinku včetně času na oběd i konec pracovní doby. Plán by měl obsahovat i přesný výčet úkolů, který byste měli za pracovní dobu stihnout.
  • Ke komunikaci nepoužívejte pouze e-mail: Komunikujte i přes telefon. To ostatně pomůže problémy vyřešit rychleji, sníží se problematika komunikačních šumů a dezinformací.
  • Na oběd si raději zajděte do restaurace: Každý oběd, i ten v průběhu pracovní doby, by měl mít jasně vymezený čas. Nejhorší, co můžete pro sebe udělat, je jíst u monitoru počítače.
  • Nesledujte při práci televizní programy: Vyvarujte se všech možných rušivých podnětů. Pokud si k práci pouštíte hudbu k poslechu, mějte ji vždy v nízké hlasitosti.
  • Ani doma nezapomínejte na pravidelné přestávky: Každá práce by měla obsahovat dostatečné množství pravidelných přestávek, ať už jsou určeny pro protažení těla od neustálého sezení před monitorem počítače či k svačině.
  • Vytvořte si osobní pracovní report: Stejně jako na začátku pracovní doby jste si vytvořili seznam pracovních úkolů, na jejím konci byste měli věnovat pozornost pracovnímu reportu.






Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden pro vás, Berany, přináší zajímavé možnosti a nové perspektivy. Energie okolního světa vás bude motivovat k tomu, abyste se pustili do nových projektů a vyburcovali se ze zajetých kolejí. Vaše přirozená odvaha a rozhodnost vá... Více

Vybrat znamení
Zavřít

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

4 Příspěvků
Poslední příspěvek 1:16
199 Příspěvků
Poslední příspěvek 0:03
19 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat