Stále více firem umožňuje svým zaměstnancům pracovat z domova. Tzv. home office je běžná forma práce i pro některé podnikatele na volné noze. Ovšem práce z domova s sebou nese i několik rizik. Víte o nich?
Pokud se home office stává běžnou součástí pracovního života, hrozí snížená efektivita a také ztráta sociálních kontaktů. Člověk je prakticky celý den zavřený doma, kde je jednak rozptylován celou řadou věcí (domácí mazlíčci, neumyté nádobí, děti…), jednak s nikým v rámci práce nepřijde celé dny do styku. Navíc se nezřídka stává, že člověk prací v rámci home office stráví mnohem více času, než kdyby pracoval například z kanceláře (zapomíná na jídlo či pitný režim, pracuje od probuzení do usnutí – doslova).
Jak tedy práci z domova zefektivnit?
-
Vytvořte si stálé pracovní místo: to by se mělo skládat z pracovního stolu v dostatečně osvětleném prostoru a pracovní židle. Prostor by měl být vyhrazen nejlépe v samostatném pokoji.
- Naplánujte si pracovní dobu a úkoly: stanovte si přesný začátek práce, dobu odpočinku včetně času na oběd i konec pracovní doby. Plán by měl obsahovat i přesný výčet úkolů, který byste měli za pracovní dobu stihnout.
- Ke komunikaci nepoužívejte pouze e-mail: komunikujte i přes telefon. To ostatně pomůže problémy vyřešit rychleji, sníží se problematika komunikačních šumů a dezinformací.
- Na oběd si raději zajděte do restaurace: každý oběd, i ten v průběhu pracovní doby, by měl mít jasně vymezený čas. Nejhorší, co můžete pro sebe udělat, je jíst u monitoru počítače.
- Nesledujte při práci televizní programy: vyvarujte se všech možných rušivých podnětů. Pokud si k práci pouštíte hudbu k poslechu, mějte ji vždy v nízké hlasitosti.
- Ani doma nezapomínejte na pravidelné přestávky: každá práce by měla obsahovat dostatečné množství pravidelných přestávek, ať už jsou určeny pro protažení těla od neustálého sezení před monitorem počítače či k svačině.
- Vytvořte si osobní pracovní report: stejně jako na začátku pracovní doby jste si vytvořili seznam pracovních úkolů, na jejím konci byste měli věnovat pozornost pracovnímu reportu.
Kromě výše popsaných tipů platí pro práci z domova jedno základní pravidlo. Veškerý pracovní proces by se měl podobat tomu v kanceláři. Nenechte se proto zlákat pohodlím domácího prostředí a svoji pracovní morálku přizpůsobte té, kterou byste za běžných okolností měli v pracovním prostředí.
Sledujte nás na sociálních sítích: