Lamentování kolem vyzáblých modelek v časopisech a jiných médiích je v posledních letech všude dost. Ženy se sice bouří, že producenti takových magazínů a módních ideálů decimují přirozenou ženskou krásu, jsou to ale ony, kdo podobný tisk a média stále živí. Podle amerických sociologů totiž stále hledají v takových časopisech inspiraci a doufají, že budou stejně štíhlé a krásné. Naprostá většina žen ale končí zklamaná a frustrovaná.
Profesorka Silvia Knoblochová-Westerwicková z Ohio State University studovala důvody, které vedou ženy ke koupi podobných časopisů, i když tato média prezentují nezdravou ženskou vyzáblost.
„Ženy totiž stále dostávají vzkaz, že mohou vypadat stejně jako ty modelky, které vidí v těch časopisech, což moc nepomáhá. Nejprve se ty ženy cítí lépe, mají naději, ale z dlouhodobého hlediska nakupují jen vyzáblou fantazii, která se v jejich případě nenaplní,“ vysvětluje profesorka Knoblochová-Westerwicková.
Zajímavým zjištěním v jejím výzkumu je, že čím více byla žena inspirována hubeností modelek k tomu, aby byla taky hubená, tím méně toho ve skutečnosti dosahovala. A navíc se chovala nezdravěji, takže dělala vše proto, aby nezhubla, ale naopak přibrala.
Ženy, které na počátku studie silně vztahovaly vlastní hodnotu k tomu, zda vypadají jako zobrazované modelky, byly na konci studie méně spokojené se svým vlastním tělem.
Srovnávání při sebehodnocení snižuje pocit štěstí u těchto žen z toho, jak samy vypadají, a navíc v nich vyvolává potřebu držet dietu. Podívají se na tu modelku v časopise, řeknou si, že je mnohem hubenější, a pak raději vynechají jedno jídlo. Dalším zajímavým zjištěním profesorky Knoblochové-Westerwickové je, že čím déle ženy podobné magazíny nakupují, tím u nich dochází k silnějšímu srovnávání s modelkami a více se s hubeným standardem identifikují. Pokud magazíny čtou dlouhodobě, často se jim modelky a jejich těla začnou líbit, ačkoli na počátku se mohly cítit kvůli jejich štíhlosti frustrované.
Sledujte nás na sociálních sítích: