Nejsou to vždy jen nástrahy obchodníků, jež nás nutí za oblečení až nesmyslně utrácet. Často si za prázdnou peněženku můžeme samy.
Spousta z nás totiž porušuje základní pravidla nakupování – a pak končí s prázdnou peněženkou a šatníkem plným kousků, kterým sice nešlo odolat, ale které vlastně nakonec zas až tak nenosíme…
Jak se takovým excesům vyhnout?
1. Pravidlo tří
Velkou a častou chybou, jíž se dopouštíme, je, že nás okouzlí nějaké oblečení, které se nám k žádnému jinému nehodí. Takže než se v nadšení, jaký originální top nebo cokoli jiného jste v obchodě objevila, vydáte k pokladně, zamyslete se, zda ve svém šatníku najdete minimálně tři kousky garderoby, které se k vybranému oblečku hodí. Pokud si na tři nevzpomenete, pěkně vraťte onen originální kousek zpátky na stojan.
„Pokud nemůžete být bez kousků, které budou v příští sezoně "out", klidně do nich jděte. Neutrácejte ale za ně horentní sumy, aby vám taková investice nebyla líto. I v řetězcích s oblečením se dají tyto kousky pořídit levně – pokud s nimi navíc počítáte na dobu určitou, nemusíte řešit, jestli se vám za pár let rozpadnou nebo ne," radí stylistka Michaela Stabrynová ze školy make-upu Surface s tím, že lepší je vždy zainvestovat do nadčasových kousků. A jaké že to jsou?
„Poznat nadčasové kousky není těžké – jsou to tzv. pilíře šatníku, které přežijí všechny trendy a výstřelky. K takovým patří typicky malé černé šaty, kvalitní tmavě modré džíny, kožená kabelka v neutrální barvě jako černá, hnědá či béžová, padnoucí sako, kožený křivák, jednoduché lodičky či kozačky na podpatku, bílá košile, pruhované triko. Tyto kousky vás nikdy nezklamou a vyplatí se do nich investovat, aby vám prokazovaly dobrou službu co nejdéle," dodává.
TIP Bety: Inspiraci, jak nosit klasickou bílou košili, najdete v naší galerii!
2. Pravidlo 50 %
Kolik času strávíte nakupováním? S velkou pravděpodobností více, než je skutečně potřeba. Nákupní centra jsou vlastně příjemná, tak proč tam nepobýt? Je to jednoduchý trik, jak dostat ze zákazníků více peněz. Vše je pod jednou střechou, tak si projdeme všechny příhodné obchody.
Až se budete chystat do víru nákupů příště, zkuste si spočítat, kolik času jste v obchodech strávila minule. A pak tento čas vydělte dvěma. S kratším časovým limitem totiž navštívíte jen ty obchody, jež opravdu potřebujete. Minuty či hodiny, které takto ušetříte, pak věnujte svému stávajícímu šatníku – snažte se hledat nové kombinace jednotlivých kousků, zvažujte, zda opravdu potřebujete další svetr, když už tři máte, apod.
3. Pravidlo teď a tady
Všimla jste si někdy, jak si u stojanů a regálů v obchodech vymýšlíme úplně neuvěřitelné scénáře, jen abychom si samy pro sebe omluvily koupi nějakého oblečení? Tak například: „Ty šaty jsou tak krásné, až někdy třeba půjdu do Národního nebo do Opery, tak se budou hodit!“ Nebo: „Když to tady u pasu trochu zaberu a ty rukávy zkrátím, tak mi to bude!“ Poznáváte se? (Ne? Tak se zamyslete znovu. Pořád ne? Pak gratulujeme a závidíme.)
Fantazírovat o tom, že jednou možná, když tohle a támhle to, tak se nám vybraný kousek bude moc hodit, je věc hezká, ale drahá. Pokud nechodíte do divadel pravidelně, není třeba kupovat si večerní róbu. Pokud vám nějaké oblečení nesedne tvarem či velikostí, nekupujte ho (raději utraťte peníze za něco padnoucího).
A pokud si sama raději na nákupy netroufáte, můžete si k ruce vzít stylistu, se kterým nikdy nešlápnete vedle. „K nákupům se stylistou se uchyluje stále větší množství žen i mužů. Stylista se totiž vyzná – v nabídce obchodů, v typech postav, v módních trendech, střizích – zkrátka ve všem, co souvisí s módou a oblékáním. Vidí vás jinak, než se vidíte vy doma v zrcadle, má odstup, a tím i objektivní a nekritický pohled, může vám tak ukázat spoustu nových možností, jak se vymanit ze zaběhlého stereotypu oblékání. A nemusí to být o kompletní výměně šatníku – mnohdy stačí pár "úderných" doplňků, se kterými se dá doslova čarovat," vysvětluje stylistka Michaela Stabrynová.
Stručně a jednoduše – stylista vám ukáže, jak najít nové cesty, jak si s oblečením pohrát. Většina klientů volí jedny nákupy na sezonu jaro/léto a jedny pak na chladnější období. Ty většinou pro orientaci a nalezení nových cest a tipů stačí. Ceny za nákupy se pohybují různě – v Praze cca od 600–700 Kč za hodinu, v regionech o něco níže. „Dle zkušeností jsou optimální cca 3–4 hodiny, na jedny nákupy, ale samozřejmě záleží na přání každé klientky," uzavírá Michaela.
TIP Bety: Na práci stylistky Michaely Stabrynové ze školy make-upu Surface se můžete podívat v naší Surface proměně
Sledujte nás na sociálních sítích: