Čich náležející mezi chemoreceptory je jedním z nejstarších smyslových orgánů. Signály, které z okolí přijímá, dokáže mozek vyhodnotit ve zlomku vteřiny. Často mimo úroveň vědomí. Podle jemných pachových vjemů dodnes získáváme cenné informace o druhém člověku. A nemusí jít o silný tělesný odér, v moderní době se to překládá i do světa parfémů. Protože v jejich výběru se podle psychologů do značné míry odráží osobnost člověka.
Někdo chce být nejen vidět, ale i cítit od první vteřiny, co vstoupí do místnosti. Jiný, nenápadnější jedinec s vlídnějším přístupem k okolí po sobě zanechává sotva znatelnou stopu, která se má být příjemná co nejširšímu spektru lidí.
Vůně ambiciózních
Lidé mířící hodně vysoko, jak by řekla nebožka slavná televizní věštkyně Jolanda, dávají přednost parfémům se silnými dřevitými tóny. Ty totiž vydrží na těle nejen dlouho, ale zanechají také silný dojem. Vstřícní lidé otevření okolí upřednostňují lehce smyslnou vanilku. Naopak lidé se silnými názory, kteří je rádi vyjadřují nahlas, volí parfémy citrusové, které jsou energické jako oni.
„Někteří lidé si přejí, aby si je lidé pamatovali i podle vůně, chtějí vstoupit do místnosti a zanechat za sebou stopu. A jiní chtějí něco lehčího a svěžího, sotva znatelného,“ vysvětluje behaviorální psycholožka Jo Hemmings.
Parfém místo slov
Parfém může uživateli sloužit jako forma komunikace. Pokud to s ním nepřežene. Ale i to je docela jasný signál, přehánějí to s ním především sobecky zaměření lidé, kteří se nezabývají tím, co si myslí okolí a jestli je svým pachem, chováním či přítomností obtěžují.
Ambiciózní lidé s přirozenou touhou k vůdcovství, kteří také milují sport, pohyb a životní změny, dávají přednost parfémům ovocným a zároveň kořenitým. Osoby extrovertní, libující si v zábavě a neustálých novinkách, které snadno otráví stereotyp a nuda, dávají přednost vůním orientálním. Citlivé, romanticky zaměřené a něžné duše potřebují květinové vůně s jasmínem a gardénií. Spontánní jedinci milující aktivní životní styl a materiální požitky se častěji obalují zemitými vůněmi.
Ovšem sami psychologové se shodují v tom, že tak jak se s věkem mění a obrušuje osobnost, mění se i výběr parfémů. Mladí lidé bývají dravější a častěji tedy dávají přednost vůním dráždivým. Ale ani to není pravidlo.
Sledujte nás na sociálních sítích: