Zeptáte-li se svého dítěte, jaké to bylo ve škole, když se vrátí domů, nejčastější odpověď je jen „dobře“. Jestli se chcete dozvědět více, je nutné pokládat správné otázky. Následující otázky vaše děti jistě rozpovídají.
Čím více se snažíte dozvědět se o tom, jak se vaše dítě mělo v době, kdy nebylo s vámi, tím více je to obtěžuje a tím méně jsou ochotné odpovídat. A vy se možná cítíte bezradná, protože vlastně vůbec nevíte, jestli jsou šťastné, jestli jim něco nechybí nebo jestli třeba nepotřebují s něčím pomoct.
Od obecného ke konkrétnímu!
Možná pomůže, když se my rodiče nad svými otázkami zamyslíme. Každý z nás to asi zná z běžného života: zeptá se nás dobrý kolega, kamarád nebo partner, jak se máme, a reflexivně odpovíme rychlým „Dobře, děkuji“. A to i tehdy, když nás něco vlastně trápí.
S dětmi je to stejné. Otázky „Jaký jsi měl den?“ nebo „Jak se máš?“ jsou tak obecné, že když má dítě něco na srdci, ani neví, kde začít. Proto by měly být otázky konkrétnější.
Chcete-li přimět děti, aby vám o svém dni vyprávěly, můžete jim položit následující čtyři otázky a uvidíte, že budou o něco upovídanější. Nejlepší čas na otázky je večer, kdy jsou děti klidnější a od celého dne už získali jistý odstup. A vy máte zase čas pozorně naslouchat a číst mezi řádky.
S kým sis dnes hrál/a / povídal/a?
Jakmile děti umějí mluvit, mohou na tuto otázku snadno odpovědět. A odpověď nám rodičům mnohé o dni dítěte prozradí. Nejprve zjišťujeme, zda je naše dítě začleněno do kolektivu.
Budeme-li se na tuto otázku ptát svého dítěte pravidelně, zjistíme také, zda se jedná vždy o tytéž děti, se kterými si hrají nebo stýkají, nebo vždy o různé děti. Ukazuje nám, že naše dítě má kamarády, nebo že je zcela otevřené a nemá problémy s oslovováním druhých a hledáním spojení.
Zjišťujeme také, zda se naše dítě bavilo a je šťastné. Jednak to, co dítě říká, ale také jak to říká. Protože věci, které je pobavily, je stále rozesmějí i u vyprávění.
Stalo se dnes něco vtipného?
Dokázalo se dnes dítě něčemu s někým zasmát? Tato otázka je také zaměřena na zjištění, zda se dítěti daří dobře, je spokojené a cítí se svobodně a v pohodě. Protože pokud se necítíte dobře ve své kůži, málokdy máte chuť se smát.
Samozřejmě ne každý den se stane něco super vtipného, ale uvidíte, že se vaše dítě nad otázkou hluboce zamyslí. A možná ho napadne příběh, který vám opravdu chce vyprávět – ať už je vtipný, nebo ne.
Naučil/a ses dnes něco nového?
Otázka je zaměřena na studijní výkon dítěte, ale i na mimoakademický výkon. Odpovědí můžeme zjistit, zda je pro dítě hodina zajímavá, nebo zda se nudí. Zda si na hřišti trouflo na něco, co se mu ještě nikdy nepodařilo. Tato otázka také přiměje vaše dítě mluvit o ostatních. Rodiče až po delší době zjišťují, jakou roli má jejich dítě. Je raději pozorovatelem, nebo je pro něj důležité aktivně se zapojit do děje?
A odpověď nám opět dává informace o dítěti. Je při vyprávění šťastné, působí vesele a jasně nebo depresivně a smutně? Možná chcete něco vyzkoušet, ale netroufáte si a potřebujete trochu povzbudit?
Potřebuješ s něčím pomoct?
Někdy se děti zdráhají výslovně požádat o pomoc, protože je to pro ně nepříjemné. Tím, že nabídnete pomoc přímo, mu vycházíte vstříc do té míry, že požádat o ni bude pro příště mnohem jednodušší. A i když vaše dítě pomoc odmítne, přesto mu ji každý den nabídněte. Tak mu ukážete, že jste tam vždy, když vás potřebuje.
Zdroj: názory autora
Sledujte nás na sociálních sítích: