Stop digitálním hrám, tabletům, notebookům i chytrým telefonům, dětem dejte knihu – ideálně co nejdřív. Čtení pro radost může být důležitou a příjemnou činností, která se podílí na rozvoji mozku a chování v dospělosti!
Během dětství a dospívání se mozky vyvíjejí. Jedná se o důležitý čas, který formuje chování, podporuje kognitivní výkon a dobré zdraví mozku, což vědci moc dobře vědí. Proto výzkumníci z Univerzity Cambridge ve spolupráci s čínskými kolegy z Univerzity Fudan provedli studii na více než 10 000 mladých adolescentech (1). Ta odhalila, že děti, které začínají číst pro radost již v raném věku, mají tendenci podávat lepší výkony v kognitivních testech a obecně si lépe vedou na poli duševního zdraví.
Zlepšená struktura mozku za to stojí
Tým analyzoval širokou škálu dat, včetně údajů z klinických rozhovorů všech zúčastněných, kognitivních testů, mentálních a behaviorálních hodnocení a skenování mozku, a porovnával mladé lidi, kteří začali číst pro radost v relativně raném věku (ve věku od dvou do devíti let) s těmi, kteří s tím začali později nebo vůbec.
Z 10 243 studovaných účastníků měla necelá polovina (48 %) malou zkušenost se čtením pro radost nebo se čtením začala až později v dětství. Zbývající polovina strávila tři až deset let u knih. Tým zjistil silnou souvislost mezi čtením v raném věku a pozitivním výkonem v dospívání – převážně v kognitivních testech, které měřily takové faktory, jako je verbální učení, vývoj paměti a řeči a školní studijní výsledky.
Kolik hodin týdně číst?
Tyto děti také vykazovaly lepší duševní pohodu, méně známek stresu a deprese, stejně jako zlepšenou pozornost a minimum problémů s chováním (agrese a porušování pravidel). Mladší ročníky, jež začaly číst pro radost, zároveň měly tendenci trávit méně času u obrazovky – například sledováním televize nebo používáním chytrého telefonu či tabletu.
Profesor Jianfeng Feng, který se na studii podílel, na základě těchto zjištění vyzval rodiče, aby udělali vše pro to, aby v jejich dětech probudili radost ze čtení již v raném věku. Co se týče optimálního množství času stráveného u knihy, každé dítko by mělo číst 12 hodin týdně neboli zhruba 1,7 hodiny denně.
Zdroje: (1) www.cambridge.org/core/journals/psychological-medicine/article/earlyinitiated-childhood-reading-for-pleasure-associations-with-better-cognitive-performance-mental-wellbeing-and-brain-structure-in-young-adolescence/03FB342223A3896DB8C39F171659AE33
Sledujte nás na sociálních sítích: