Těhotenství je prý nejkrásnější období v životě ženy. Ale koronavirus ho může hodně znepříjemnit, protože stres s ním spojený prý negativně ovlivňuje budoucí sociální a motorické dovednosti miminek.
Ačkoli pandemie koronaviru přestává být kvůli situaci na Východě hlavním tématem dne, nakažlivé onemocnění způsobené virem SARS-CoV-2 ješte stále neřeklo své poslední slovo. I tak se už ale hojně sčítají následky a ztráty s ním spojené. Netýkají se pouze ekonomiky, covid-19 totiž dopadl i na děti, kterým zkomplikoval příchod na svět. Může to nějak zásadně ovlivnit jejich život?
Další hrozby na obzoru
Američtí vědci na základě své studie, o níž informuje měsíční recenzovaný časopis vydávaný Americkou lékařskou asociací JAMA Pediatrics (1), poukazují na skutečnost, že děti narozené během prvního roku pandemie dosahují ve vývojových testech sociálních a motorických dovedností nižšího skóre. Tedy ve srovnání s těmi, které se narodily před tímhle virovým šílenstvím. Člověka tak nějak logicky napadá, že to zcela jistě souvisí s tím, že matky „opožděných“ miminek prodělaly v těhotenství covid-19. Nákaza tu paradoxně není tím hlavním viníkem. Tak co tedy?
Nekompromisní nepřítel zvaný stres
„Předpokládali jsme, že virová infekce jednoznačně zvýší riziko neurovývojových deficitů, ale překvapivě se to nepotvrdilo. Naše výsledky naznačují, že v deficitech pravděpodobně sehrává roli obrovské množství stresu, které ženy v těchto bezprecedentních časech pociťovaly,“ připouští odborná asistentka pediatrie a psychiatrie Dani Dumitriu, která se na zmíněném výzkumu podílela (1). Může být situace vážná? Ano i ne.
Malý problém vyústí ve velký
„Nikdo neříká, že jsou tyto rozdíly nějak zásadní, ovšem i tyto malé posuny zasluhují pozornost, protože na úrovni celosvětové populace mohou mít významný dopad na veřejné zdraví,“ domnívá se jmenovaná specialistka. „Vývojová dráha jedince začíná již před narozením. Vzhledem k milionům dětí, které byly koronaviru vystavené v děloze a ještě většímu počtu matek, které stres z pandemie prožívají, je třeba porozumět neurovývojovým účinkům pandemie na budoucí generace,“ dodává Dani Dumitriu (1).
Zdroje: (1) www.jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2787479?resultClick=1, www.cuimc.columbia.edu
Sledujte nás na sociálních sítích: