Začátek školkové docházky představuje velký zlom. Bojíte se, jak to vaše dítě zvládne? Zvykejte ho na určité rutiny a vyprávějte mu, co všechno ho mezi malými spolužáky čeká. A proč pořídit pořádnou zásobu dětských knížek?
Nástupem do školky se mění život rodičům i dětem, a to o 360 stupňů. Ranní vstávání, nový a pevný režim, jiné stravování, více sociálního kontaktu – žádný div, že jsou z toho všichni poněkud nesví. Jde se na takový zásadní obrat nějak připravit předem? To víte, že ano. Zde je hned několik odborných a jednoduchých rad!
Všechno má svůj čas
Ještě dřív, než potomek nastoupí do mateřské školy, by si měl začít zvykat na určité rutiny. „Začíná to u spánkových návyků a předvídatelných činností, které ulehnutí předcházejí. Nejprve koupání, čistění zubů, čtení pohádky a usínání. Dítě pochopí, že určité důležité věci mají svůj konzistentní čas i posloupnost. Snáze pak bude plnit pokyny školního personálu a osvojí si jasně daný harmonogram,“ vysvětluje americká dětská psycholožka Amie Bettencourt (1). Ta klade velký důraz především na to zmíněné čtení knížek. Proč si na něj udělat prostor?
Mocná síla psaného slova
„Všem rodičům vřele doporučuji, aby svým ratolestem četli alespoň 20 minut denně. Neuvěřitelně to podpoří jejich gramotnost, jazykové dovednosti i schopnost soustředění, což je klíčové v jakékoli vzdělávací instituci. Nechte je, ať si sami vyberou knihu, která je zajímá, zvýší to jejich zájem a nadšení,“ myslí si jmenovaná specialistka (2). S čím dalším můžete „vyrukovat“?
Rozptýlení obav jako nejlepší příprava
„Otevřeně si promluvte s dítětem, co ho čeká. Sdělte mu, že ve školce bude hodná paní učitelka, na kterou se bude moci kdykoli obrátit. Proberte s ním, jak školní režim vypadá. Pokud si je pamatujete, vyprávějte mu své vlastní zážitky. Přestane se pak bát neznámého. A nezapomeňte ho zapojit do výběru pomůcek, jako je třeba nákup batohu nebo bačkor,“ domnívá se psycholožka Amie Bettencourt s tím, že i tahle motivace má svůj význam (2).
Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5862700/, (2) www.journals.sagepub.com/doi/10.1177/0042085920968619
Sledujte nás na sociálních sítích: