Každý rodič by chtěl, aby jeho dítě bylo ve škole úspěšné a nosilo dobré známky. A i když to možná někdy nevypadá, ani dítě samotné nechce být špatným žákem. Mnohdy je to ale důsledek toho, že se neučí. Tedy, že se neučí správně!
Aby látky zůstala v mozku dlouhodobě, musí se několikrát opakovat. Hlavní pravidla při tom jsou: Poprvé by se látka měla zopakovat ještě tentýž den, téma by se mělo objevovat ve větších časových prodlevách, látku je třeba rozdělit na několik dílčích částí, při opakování je vhodné neustále předkládat nové souvislosti nebo srovnání, aby učení nebyla jen nuda, a nakonec je potřeba během učení zapojit co nejvíce smyslů.
A jak to zvládnout prakticky? Třeba s následujícími tipy!
Kartotéka
S kartotékou – nebo krabičkou s kartičkami se lze naučit například roční období, vzorečky nebo slovíčka. Box rozdělíte na pět částí, do kterých budete vkládat kartičky. Na kartičky si dítě napíše na jednu stranu otázku nebo slovíčko a na druhou stranu odpověď nebo překlad slovíčka – ty kartičky pak vloží do první přihrádky. Jakmile je „vyřeší“ (správně odpoví), poputují do druhé přihrádky. Ty, na které odpověď neznalo, zůstanou v jedničce. Tak pokračuje, dokud se kartička neustálým opakováním nedostane až do páté přihrádky. Pak ji může dítě odebrat úplně.
Podtrhávání
Podtrhávání nebo vypisování informací v textu patří k základním metodám učení. Přitom se děti naučí rozlišit, co je a co není důležité a obsah si upevňují.
Metoda „tržiště“
Tato metoda se hodí na učení ve skupinách. Při ní si každé dítě vymyslí tři otázky na společné téma, na které sám zná odpověď. Pak se potkají děti „na trhu“ a navzájem si otázky pokládají. Díky prožité prezentaci a diskusi si obsah a informace zapamatují mnohem lépe než běžným memorováním.
Přestávky
Protože děti se nevydrží soustředit nepřetržitě (kdo také ano), jsou při učení velmi důležité přestávky. Přitom platí, že pěti až sedmileté děti se dokážou soustředit asi 15 minut, osmi až devítileté asi 20 minut a deseti až dvanáctileté okolo 25 minut. Pak je vhodné udělat vždy dvou až tříminutovou přestávku s dostatkem pohybu.
„Lepíky“
Metoda „post-it“ se hodí skvěle na učení slovíček. Na lístek napíšete slova v cizím jazyce a nalepíte je na příslušné věci. A když si budete povídat, můžete slova flexibilně vložit do hovoru.
Učební plán
Pokud dítě čeká test nebo písemná práce, je potřeba si sestavit učební plán. Na ten si dítě napíše všechna témata, která se chce (nebo má) naučit. Pak do kalendáře zapíše jednotlivé části, které se bude kdy učit. Při tom je potřeba dodržovat i plánované přestávky.
Tahák
Dokonce při psaní taháků se odehrávají učební procesy. Látka, kterou si přepisuje na papír, si tak dítě opakuje a fixuje do paměti opticky. Kromě toho je potřeba si látku přiřadit a roztřídit. Při testu pak tahák mnohdy není ani potřeba.
Zdroj: familie.de, https://raisingchildren.net.au/school-age/school-learning/learning-ideas/learning-school-years, https://www.educationcorner.com/motivating-your-child-to-learn.html
Sledujte nás na sociálních sítích: