Děti mají svoji naprosto osobitou představu o pořádku a úklidu. Jak naučit dítě, kterému chaos kolem něj vůbec nevadí, pořádku? Jako u všeho – být vzorem. Ale někdy je potřeba přimhouřit obě oči…
Malé děti v předškolním věku ještě neumějí uklízet, a to ani tehdy, když skutečně chtějí. Protože nejdříve se musí naučit, jak pořádek funguje. Nejdůležitější je dětem nenásilně úklid ukázat. Umění třídění, které se naučí například jen tak mimochodem během hry. Aby to zábava zůstala, nemusejí rodiče vyžadovat třídění příliš striktně – raději rozdělujte hračky do méně větších krabic než do více menších. Dítě také musí vědět, kam která hračka patří, k tomu můžete například nalepit fotku nebo obrázek obsahu na krabici.
Pořádek ve školním věku
Ve věku kolem 5 a6 6 let už většina dětí úklid chápe. Ale kopírovat pořádek podle rodičů je nebaví. Raději rozvíjejí vlastní představy a nápady, jak své věci třídit. A rodiče by to měli podpořit.U školních dětí je úklid už věcí dohody. Jak často uklízet? Kdy? A co znamená uklizený pokoj? Pokud k dohodě dojít nemůžete, je nejdříve zvážit, zda jako rodiče nejsme příliš nároční a možná ze svých nároků trochu upustit. Pro správný vývoj dítěte je totiž důležité, řídit co možná nejvíce věcí podle vlastních pravidel. Pak z vašeho dítěte bude moci vyrůst sebevědomý a samostatný člověk.
To zní sice dobře, ale co když se nějak dohodnete a dítě se dohody nedrží? Experti radí trvat na dodržení dohody. Jistě by bylo pro vás rychlejší hračky nakonec uklidit sami, ale pro dítě to smysl nemá. Dítě musí totiž pochopit, že úklid hraček je teď jeho úkol. Neznamená to, ale stát nad dítětem tak dlouho, dokud to neuklidí. Potlačte svoji touhu „bouchnout“ a raději dítě jemně k úklidu postrčte. Můžete použít věty jako „Teď jsem ti málem šlápla na tvoje oblíbené autíčko. Raději ho ukliď, aby se nerozbilo.“ Nebo „Do zítra si tedy můžeš hrad z kostek nechat, ale zítra ho prosím už uklidíš.“
Pořádek – v pubertě problém
U většiny dětí v pubertě je chaos skoro jako symbol. A nepomůže noc z vašeho napomínání, připomínání nebo vyhrožování. Rodiče by se zkrátka měli vyhnout tomuto tématu – i pokoji samotnému. Musejí vydržet, pokud se po zemi válí drahé přístroje, postel není ustlaná a skříň nacpaná k prasknutí. V pubertě se děti učí vytvářet vlastní struktury, chtějí se vymezit vůči rodičům. A je to potřeba s ohledem na formování vlastní osobnosti. Jakmile se dítě „najde“, všechno se uklidní. V mezidobí nezbývá rodičům nic jiného než se spolehnout na to, že dosavadní výchova v dětech zanechala nějakou stopu.
Zdroj: názory autora, https://www.nbcnews.com/better/lifestyle/11-ways-teach-young-kids-value-cleaning-get-them-do-ncna1144321, https://www.montessoriinreallife.com/home/2020/11/2/a-montessori-approach-to-clean-up-time
Sledujte nás na sociálních sítích: