Téměř 80 tisíc deváťáků čeká rozhodnutí, kam jít dál studovat. Na výběr střední školy a podání přihlášky mají současní deváťáci čas do 1. března. Nerozhodným uchazečům mohou napovědět dny otevřených dveří. Co dalšího může pomoct s výběrem střední školy?
Gymnázium nebo odborná škola
Podle dat MŠMT přijmou každý rok střední školy více než sto tisíc studentů prvních ročníků. Většina žáků volí gymnázia nebo obory s maturitou, kolem 30 tisíc uchazečů se rozhodne studovat odbornou školu s výučním listem. Právě na středních odborných školách výrazně roste v uplynulých pěti letech počet studentů.
Vybrat si střední školu, která nasměruje uchazeče na budoucí povolání, je výhodné svým způsobem výhodné. Po absolvování jsou studenti většinou schopni samostatně pracovat a na rozdíl od absolventům gymnázia jít po ukončení studia rovnou do praxe. A pokud jdou na vysokou školu, tak si ke škole snáze, budou-li chtít, naleznou zaměstnání.
Uplatnění na trhu práce
Uchazeči o studium na středních školách myslí dopředu a školu vybírají i podle toho, po jakých profesích je na českém trhu práce největší hlad. I z toho důvodu roste o studium na odborných a specializovaných školách meziročně zájem. Mezi nejlukrativnější vzhledem k uplatnění na pracovním trhu patří v Česku vedle řemeslných oborů ty informatické. Poptávka firem po ICT absolventech v posledních letech narostla mnohem rychleji, než zvládnou školy produkovat.
Využijte dny otevřených dvěří
Pokud se žák rozhodne pro studium řemesla, čeká ho ještě volba zaměření. I v tom nemá spousta uchazečů jasno. Proto je nejlepší absolvovat prohlídku odborných pracovišť školy a popovídat si se současnými žáky a učiteli odborného výcviku. To každému uchazeči hodně napoví.
Jak a kde zjistit pověst školy
Kromě jednotných přijímacích zkoušek z češtiny a matematiky, které tvoří 60 procent výsledku, školy přihlížejí také k vysvědčením z 8. a 9. tříd na základní škole. Například na SSŠVT jsou pak výše hodnoceny známky z matematiky, fyziky a češtiny. Vše potřebné se dozvíte na stránkách konkrétní školy.
Úspěšnost studentů u maturit nebo přijímaček na VŠ eviduje web Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) a kvalitu výuky shrnuje inspekční zpráva veřejně přístupná na webu České školní inspekce. Tak se můžete ujistit, že vaše dítě odevzdáváte do dobrých rukou.
Kvalita výuky a vybavení
Především ve specializovaných řemeslných a informativních oborech je kromě teoretické výuky důležitý také důraz na praxi a technologie, které má škola pro ideální přípravu žáků k dispozici. Stavební a dřevařské obory by měly mít možnost využívat špičkově vybavené dílny a pro studenty zahradnických oborů je velkým přínosem vlastní školní zahrada se skleníky.Stejné je to také s obory ICT a vybavením učeben. Kvalitní výuka ICT je spojena s moderními technologiemi, které by měly být pravidelně aktualizovány. Se zastaralými počítači a bez dalších investic nemůže fungovat. O tomhle se můžete, ale osobně přesvědčit při prohlídce školy.
Dívky se hlásí na řemesla i počítače
Řadu dívek láká studium oborů, které ještě před několika málo lety byly doménou spíš chlapců. I když na školách nabízejících výuku informačních technologií a řemeslných oborů stále ve skladbě studentů hrají prim chlapci, dívek na nich přibývá.
To samé platí i v IT oborech i tady odbornice IT se v Česku potýkají s až desetinásobnou převahou mužů. V grafických oborech, ale i v programování přitom často předčí své kolegy a firmy už to vědí. Mnohé dívky však stále od studia informačních technologií odrazuje zažitý stereotyp, že pro takové vzdělání nemají vlohy. „Převaha chlapců je ve třídách patrná, na druhou stranu na studentkách je vidět, že je v ryze mužském prostředí máloco rozhodí. V praxi se vyžaduje samostatnost, organizovanost a disciplína, aby byl IT odborník schopen nalézt vlastní cestu k řešení problému a precizně ji naplnil. Takovou schopnost někdy postrádají i nejlepší ajťáci, zatímco dívky ji mívají přirozeně v sobě,“ uzavírá Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky
Sledujte nás na sociálních sítích: