Také jste patřili k dětem, které večer potajmu četly knížku s baterkou pod peřinou? Dnešní děti spíš propašují do postele tablet… Jak to udělat, aby děti rády četly a knížky samy vyhledávaly?
Bylo by naivní myslet si, že u dnešních dětí se láska ke knihám dostaví automaticky. V době, kdy jsou obklopeny spoustou lákavých technických vymožeností, jako jsou tablety, notebooky či televize, u nichž se nemusejí nijak namáhat, jen pasivně sledovat, co se děje na obrazovce, je hodně nepravděpodobné, že budou mít nutkání samy sáhnout po knize a číst…
„Je jen na nás, na rodičích, abychom s budováním vztahu ke knížkám začali u dětí už v nejmladším věku, klidně dřív, než začnou chodit,“ říká zakladatelka dětského klubu Štěpánka Štrougalová, která je sama čtyřnásobnou maminkou.
První čtení
Jako první přijdou nejspíš na řadu omyvatelné obrázkové knížky, pak leporela, z nichž můžeme batolatům předčítat krátké veršíky, předškoláci už ocení celé pohádky. S prvňáky pak můžeme zavést pravidelné společné předčítání.
„Čtení knih je pro děti z mnoha důvodů nenahraditelné. Kromě toho, že jim pomáhá rozvíjet slovní zásobu, prohlubovat paměť, snadněji se vyjadřovat i učit se gramatiku, má velký význam i pro dětskou fantazii. Dítě si při čtení příběhů představuje děj i jednotlivé postavy a jeho obrazotvornost se významně rozšiřuje. Ovšem společné čtení knih má i sociální význam, protože představuje další nenápadný způsob, jak prohlubovat vazby a pevné vztahy v rodině, které jsou pro děti tak důležité,“ vysvětluje Štěpánka Štrougalová a přidává 7 zajímavých tipů, které se osvědčily jí samotné, nebo jejím kamarádkám, a mají společný cíl – naučit děti lásce ke knihám a ke čtení.
Hezky v pohodlí
Sedět při čtení na tvrdé židli nevydrží dlouho ani dospělý, natož malé dítě. S knížkou je nejlepší vlézt si třeba na gauč (nebo na pec, máme-li to štěstí) a pohodlně se uvelebit.
Teď zas ty!
Nenechte děti, aby musely číst nahlas samy. Spravedlivě se s nimi střídejte, jen tak je bude společné čtení bavit. Zábavné je vyhlásit střídání předčítajících vždy po stránkách. Pokud je kniha ilustrovaná, děti hned počítají, na koho kolik stránek vyjde, a mají radost, když vyjde skóre v jejich prospěch.
Dvojitá radost
Ještě lepšího účinku dosáhnete, vyberete-li knížku, která byla zfilmována. Po přečtení knihy si tak děti mohou u filmu zopakovat, co je zaujalo, a třeba upozornit na rozdíly mezi psanou a filmovou verzí příběhu, kterých si samy všimly.
Kolik „kilometrů“ jsme učetli?
Děti rády počítají, kolik toho učetly. Každá kniha má určitý počet stránek, a toto číslo znamená množství kilometrů. Stačí najít nějakou starou mapu a nechat děti, aby do ní zakreslovaly „učtené“ kilometry. Za jak dlouho dojedou do Krkonoš, nebo třeba do Austrálie?
I láska ke knihám prochází žaludkem
Knižní kuchařky jsou velmi vděčné téma ke čtení. Děti si můžou podle obrázků vybírat ty nejzajímavější recepty, nahlas je předčítat, a vybrané dobroty pak dojít s maminkou společně nakoupit a následně je upéct či uvařit. Anebo můžou jídlo jen namalovat.
Originální čtenářský deník
Zajděte s dítětem do papírnictví a nechte ho vybrat si krásný sešit, notes nebo záznamník, ideálně s tvrdými deskami. Do něj si pak může zapisovat názvy přečtených knih, spolu se stručným obsahem nebo obrázky hlavních hrdinů (předškolákům budeme zpočátku tvořit zápisy sami). Z druhé strany si dítě může pro pořádek zapisovat, které knihy komu půjčilo, a kdo si naopak jaké knihy vypůjčil od něj.
To je ona!
Dopřejte malému čtenáři pocit důležitosti a vezměte ho do knihkupectví. Nechte ho, ať si sám vybere knihu, která ho nejvíce zaujme. Uvidíte, že jeho vztah k takové knize bude velmi osobní. Určitě ale vyberte malé knihkupectví, kde budou maximálně 2–3 regály knih určené pro malé čtenáře. Většího množství knih by se mohlo dítě spíš vylekat – cítilo by se mezi nimi ztracené… I tak počítejte raději s delším časovým úsekem – je těžké vybrat si jen jednu knihu.
Sledujte nás na sociálních sítích: