Naučit děti znát hodiny může být leckdy oříšek. Mnoho z nich nedokáže ani ve vyšším věku rozlišit minulost od budoucnosti a vysvětlovat hodiny je pak skutečně na dlouhé lokte. Kdy je ten správný čas učit dítě vnímat čas a jak si celý proces usnadnit?
Minulost vs. budoucnost
V zásadě platí, že dítě může začít rozumět hodinám teprve tehdy, když se naučí rozlišovat dny, minulost, přítomnost a budoucnost. Co se týče budoucnosti, snadno děti naučíte vnímat posun času například tím, že jim sdělíte, kolikrát se ještě vyspí, než nadejte čas toho, na co čekají (ještě jednou se vyspíš a pojedeš k babičce). S minulostí je to poněkud složitější. Děti samozřejmě vnímají, že existují události, které již proběhly, ale zda tomu tak bylo včera nebo před týdnem už určit neumí. Nejlepší možností je trénink. Ptejte se dítěte, co jste dělali včera, co předevčírem, kde jste byli před měsícem na dovolené a podobně. Jestliže se vaše dítě začíná orientovat, máte napůl vyhráno.
Rozdělení dne
Naučte dítě, že den se dělí na určité úseky – ráno, dopoledne, odpoledne a večer. Přibližte mu je něčím, co se vás týká v pravidelných intervalech. Ráno chodíme do školky, dopoledne chodíte na procházku, odpoledne pro tebe přijdu a večer, když táta přijde z práce, se chodíš koupat.
Kdy začít?
Každé dítě je individuální a čas, kdy je schopné pochopit hodiny, není u každého stejný. Ideální je začít ve chvíli, kdy se o tuto schopnost začne zajímat dítě samotné. V jiném případě je vhodné naučit dítě rozlišovat dny a jeho části a teprve po nástupu do školy, kdy se naučí znát číslice a plnohodnotně vnímá denní režim, můžete přistoupit k ciferníku.
Odborníci doporučují začít s analogovými hodinami, u kterých dítěti vysvětlíte význam malé a velké ručičky a naučíte je znát celé hodiny. Trénujte každý den a upozorňujte dítě, když nastane situace, která se ve vaší rodině periodicky opakuje, aby se na hodiny podívalo a zkusilo odhadnout, kolik hodin právě je.
Pokud pochopí základní princip, je možné postoupit k časovým úsekům – čtvrt, půl, tři čtvrtě. Nepočítejte však s tím, že celý proces učení bude otázkou několika dnů. Odborníci upozorňují, že podobné vnímání času, jako u dospělého, si dítě osvojí až na druhém stupni základní školy. Přechod na druhý stupeň je zároveň hranicí, kdy by děti měly hodiny již skutečně umět a spolehlivě se podle nich orientovat.
Sledujte nás na sociálních sítích: