Geny hrají významnou roli v tom, zda se mladí dospělí lidé dostanou na univerzitu, na jak prestižní školu je přijmou a jak při studiu uspějí. Podle britských genetiků rozsáhlý výzkum prokázal, že úspěch při přijetí na prestižní univerzitu a skvělé výsledky na takové školy ovládají geny z šestačtyřiceti procent. Ze všech faktorů je to zdaleka vliv největší.
A úspěch u maturity geny ovlivňují dokonce z osmapadesáti procent, úspěch při přijetí na prestižní univerzitu pak ze sedmapadesáti procent.
Střední versus vysoká
„Prokázali jsme mezi prvními, že genetický vliv na výsledky ve vzdělání pokračuje až do univerzitního vzdělání. Naše výsledky také demonstrují, že touha mladých dospělých lidí pokračovat na vysoké škole je zčásti ovlivněna právě jejich DNA,“ tvrdí doktorka Emily Smith-Woolley z Institutu psychologie, psychiatrie a neurověd na Londýnské univerzitě.
Zatímco na střední škole se hodně projevuje vliv prostředí a rodiny, na vysoké škole, kde jsou studenti mnohem nezávislejší na spolužácích, protože si tvoří rozvrhy každý individuálně, se projevují naopak silněji geny.
Sdílení není tak důležité
„Unikátní studentské prostředí, noví přátelé a nové zážitky podle všeho vysvětlují rozdíly v dosažených úspěších na univerzitě, role sdíleného prostředí se jeví jako méně významná,“ dodává spoluautorka doktorka Ziada Ayorech z Londýnské univerzity.
Jejich výzkum se opírá o srovnání akademických úspěchů jednovaječných a dvojvaječných dvojčat. Ta jednovaječná mají shodné geny, takže je možné u nich snadno odlišit, co ovlivňují geny a co je řízeno prostředím a dalšími mechanismy.
Sledujte nás na sociálních sítích: