S dětmi k zápisu. Nepodceňte výběr školy ani připravenost potomka

Ačkoli se může zdát, že zápisy do škol a školek jsou ještě v nedohlednu, už nyní by se rodiče budoucích školáčků a předškoláčků měli o zařízení, kam bude jejich potomek od září chodit, zaměřit. Stejně důležité je také zhodnotit, jak je na tom dítě například s řečovými schopnostmi a celkovou připraveností na začátek povinné školní docházky.

Zatímco ještě před dvěma lety se už v lednu rodiče a jejich děti připravovali na zápis do první třídy, od minulého roku jsou termíny zápisů do škol posunuty na duben. Už od ledna však školy pořádají dny otevřených dveří nebo nabízejí konzultace. Rodiče si tak mohou ověřit, zda bude škola dítěti vyhovovat, jaký je její systém a jaké má na děti požadavky. Získají tak mimo jiné čas řešit případné řečové nedostatky dětí anebo jiné potíže.

Když je školka povinná

V posledních letech dorazí k zápisu do prvních tříd každý rok přes 100 tisíc dětí. Z toho přibližně deset procent dětí nakonec získá odklad. Právě kvůli vysokému procentu odkladů školní docházky zavedlo ministerstvo školství od letoška povinnou předškolní docházku od pěti let. Ta by měla dodat pětiletým dětem potřebné minimum pro start v první třídě. Počet odkladů byl v Česku totiž jeden z  nejvyšších v Evropě.

Česká školní inspekce ve své výroční zprávě za školní rok 2016/2017 uvádí, že v oblasti mateřských škol „vysoké počty dětí ve třídách znesnadňovaly individualizované vzdělávání“ nebo že „kvalita přípravy dětí na vstup do základní školy je mezi školami v ČR velmi rozdílná“, a to již v roce, kdy ještě nebyl předškolní rok docházky povinný.

Chybějící odborníci

O připravenosti dítěte k nástupu do první třídy rozhodne až samotný zápis v dubnu. S dostatečným předstihem by však rodiče měli začít pozorovat své dítě, zda nemá problém s řečí či vyjadřováním. Logopedické potíže jsou totiž jednou z hlavních příčin odkladů. Pokud dítě nějaký problém vykazuje, odborníci doporučují, aby rodiče vyhledali pomoc logopeda, popřípadě psychologa, co nejdříve. Specialisté jsou totiž zahlceni a čekací lhůty jsou i několikaměsíční.

„Dobrých specialistů na úrovni dětských psychologů, logopedů a speciálních pedagogů je málo, a proto máme ve školkách své vlastní, které se dětem s vadami řeči či dalšími problémy pravidelně věnují. Zachytíme tak hodně z potíží včas a děti i jejich rodiče už mají při zápisech do škol lepší startovací pozici,“ říká expert na vzdělávání dětí Tomáš Trnka ze sítě jeslí, školek a jeslí Bambíno a základní školy Square.

Většina mateřských škol však takové možnosti nemá. Školních logopedů a psychologů je nejen málo, ale mnohdy na ně také nejsou finance. Proto školky často nechávají řešení řečových vad dítěte či další obtíže, které mohou oddálit přijetí dítěte do školy, na samotných rodičích.

„Rodiče si často neuvědomují, že vada řeči může dítě při nástupu do školy znevýhodnit v mnoha ohledech. Například je to sociální kontakt, prostá srozumitelnost řeči nebo potíže při přepisu řeči,“ potvrdila logopedka Alena Hauptmanová.

Vyrazte na obhlídku

Jak se bude dítěti líbit jeho budoucí škola, si lze ověřit díky dnům otevřených dveří a dalším aktivitám, které školy před zápisy nabízejí. Dny otevřených dveří pořádají jak veřejné, tak i soukromé školy většinou již od ledna. Některé vypisují hned několik termínů, a nabízejí konzultace i před samotnými zápisy.

„Výběr základní školy je dnes stejně důležitý, jako bylo vždy považováno rozhodnutí o střední nebo vysoké škole. Proto například k nám mohou rodiče s dětmi přijít i opakovaně, mohou mít dotazy, na které rádi odpovíme, a můžeme i konzultovat, zda je dítě na školu skutečně zralé. Mnoho z obav rodičů, že dítě není na školu připraveno, je zbytečných. Často totiž pomáhá prostě individuální přístup k dítěti, který umíme nabídnout. Ten se týká dětí i dětí s vyššími nároky na péči,“ říká Tomáš Trnka, který se věnuje již devět let vzdělávání dětí.

Podle něj je potřeba pracovat s každým dítětem jako individualitou již od mateřské školy, rozvíjet jeho kompetence a kognitivní schopnosti a nenutit jej jen biflovat a sedět na místě, jako tomu je ve většině škol. Moderní přístupy ve výuce, naučit dítě učit se, vzdělávat je v s souvislostech, v rámci reálných projektů, jsou dnes velmi důležité.

„Učení prožitkem propojuje znalostní a dovednostní složku člověka s emoční, čímž pomáhá utvářet komplexní a harmonické osobnosti. Díky učení prožitkem si podstatně lépe informace zapamatujeme a umíme je snáze využívat,“ uzavřela dětská psycholožka Silvie Stretti.







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento poslední týden roku 2024 přináší do života Beranů příležitost k reflexi a plánování budoucnosti. Hvězdy naznačují, že je ideální čas zamyslet se nad úspěchy a poučeními z uplynulého roku. Můžete pocítit touhu zásadněji změ... Více

Vybrat znamení
Zavřít

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

2 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
7 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
21 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat