Vývojoví psychologové si dosud mysleli, že děti chápou základní význam slov až od dvanácti měsíců. Opírali se o dosavadní výzkumy ve vývojové lingvistice. Z nových pokusů s kojenci od narození do jednoho roku věku ale překvapivě vyplývá, že už děti ve věku šesti měsíců chápou základní význam slov a dokážou mezi nimi rozlišovat.
Psychologové z Duke University a Northwestern University to prokázali při experimentech s technologií monitorující pohyb očí sledující osoby. Děti ve věku šesti měsíců dokázaly rozlišovat mezi základními významy slov jako auto či noha.
Pod povrchem
„Jazyk se rozhodně vyvíjí zuřivě už pod povrchem,“ tvrdí profesorka Elika Bergelson z Duke University.
Její tým promítal dětem dvojice slov, ty byly buďto příbuzné, kupříkladu ruka a noha, nebo nepříbuzné, ruka a auto. Přitom s dítětem hovořil jeho rodič, který opakoval jedno z promítaných slov. Pomocí snímače přitom psychologové sledovali pohyb očí dítěte po promítaných objektech.
Obsah versus význam
Dítě pozorovalo mnohem déle a detailněji objekt, jehož název rodič vyslovil, pokud byl tento objekt ve dvojici nepříbuzné (noha – auto). Zatímco v případě dvojice příbuzné (noha – ruka) se obrázky tolik nezabývalo. Z toho jasně vyplývá, že dítě vnímá obsah jednotlivých slov, i když možná nemá o jejich významu tak detailní představu jako dospělý.
„Tato studie je vzrušujícím prvním krokem v identifikaci toho, jak se děti už v útlém věku učí významu slov. I ve velmi rané fázi chápání kojenci zřejmě vědí něco o tom, jak jsou slova ve vzájemném vztahu a příbuznosti,“ věří profesorka Bergelson.
Sledujte nás na sociálních sítích: