Dětský mozek je od narození jako houba nasávající informace a dovednosti. Učení mnoha životně důležitých dovedností začíná dříve, než si rodiče většinou uvědomují. A týká se to také tvorby vztahu k tvrdé práci a vynakládání úsilí. Ještě než batole udělá první krůčky, chápe už – a to pozorováním rodičů – zda má smysl se snažit a o něco usilovat, aby dosáhlo odměny.
Rodiče tak svým chováním mohou – a důsledností by měli – dávat nemluvňatům příklady, že snažit se se vyplácí. Jenže moderní technologie usnadňující člověku každý pohyb, tuhle výchovu trochu narušují.
Vytrvalost se vyplácí
Profesorka Julia Anne Leonardo z Massachusetts Institute of Technology provedla experimentální výzkumy s batolaty a prokázala, že příklad rodičů je zásadní v chápání toho, zda se vyplatí o něco usilovat, i když to napoprvé nevyjde.
Nemluvňata, která vidí rodiče, jak se snaží dlouho otevřít nádobu, do níž se nemohou dostat, se pokoušejí aktivovat přehrávač hudby nefunkčním tlačítkem mnohem déle, než jejich vrstevníci, kteří vidí rodiče, jak se do nádoby dostanou lehce na první pokus.
Snažit se selhání navzdory
„Testovali jsme hypotézu, že batolata, která vidí jen pár příkladů u rodičů, jak se snaží usilovně o něco, aby dosáhli cíle a odměny, pak sama vytrvají déle při řešení problému, který vyžaduje úsilí… Snažit se usilovně navzdory selhávání je velmi důležitou životní dovedností…
V moderní industrializované společnosti se děti primárně učí tím, že jim dospělí přímo říkají, co mají dělat, a poučují je o dovednostech, které už dospělí sami ovládají, v takovém kontextu ale dítě může nabýt dojmu, že vše jde snadno,“ varuje Leonardo.
Sledujte nás na sociálních sítích: