Řada rodičů je přesvědčená, že bohaté znalosti zajistí dětem lepší budoucnost. A proto své potomky nutí, aby do sebe nasávali kvanta informací. Jenže být chodící encyklopedií tolik neznamená. Později v životě úspěšní lidé totiž mají zcela jiné vlastnosti. Především mají dokonalé sociální dovednosti a kvalitní vztahy.
Psychologové z Pensylvánie tvrdí, že vzdělávání postavené na biflování je k ničemu. Dítě, které umí chrlit kvanta informací jako počítač, nebude v životě spokojenější než to, které nemá tak bohaté encyklopedické znalosti, zato umí dobře komunikovat a vycházet s druhými.
Dítě versus počítač
To, co by rodiče a škola měli dětem vštípit, je umění spolupráce, komunikace a schopnost chápat význam slov. Dále jsou to kritické myšlení, tvůrčí hledání nových řešení a sebevědomí.
„To, co děláme dnes s dětmi, bude za dvacet let velmi znatelné. Trénujeme děti, aby dělaly to, co dělají počítače, což je chrlit automaticky fakta. Ale počítače budou v tomto vždy dokonalejší než lidé,“ tvrdí profesorka Kathy Hirsh Paseková z Temple University ve Filadelfii.
Teorie šesti C
Ta také navrhla teorii šest C. Pod tímto písmenem se skrývají anglické výrazy pro šest klíčových vlastností, které mají úspěšní lidé.
Collaboration (spolupráce) učí děti, jak vycházet s druhými. A to je nezbytné jak ve škole, tak mimo ni.
Communication (komunikace) vyžaduje umění hovořit, naslouchat, ale také číst a vyjadřovat se písemně.
Content (význam) je nezbytný pro kvalitní komunikaci. Každý musí umět chápat význam slov a svého jazyka, aby ho mohl obratně užívat.
Critical thinking (kritické myšlení) stojí na významech, s kterými později pracujeme.
Creative innovation (kreativní inovace) je dalším bodem kritického myšlení, protože člověk musí dobře analyzovat dané téma, aby mohl přijít s něčím novým.
Confidence (sebevědomí) je nezbytné proto, aby mohl člověk zdravě riskovat.
Sledujte nás na sociálních sítích: