Neposedí, zlobí, ubližuje dětem, nerozumí si s vrstevníky a je nevychovaný. To poslouchají snad všichni rodiče dětí s ADHD.
Kdo to nezažil, nepochopí. Tak hovoří rodiče o svých zkušenostech s výchovou dítěte s ADHD. Co vlastně tato zkratka znamená? Diagnóza ADHD neboli Attention Deficit Hyperactivity Disorders – hyperaktivita s poruchou pozornosti.
Jen zlobí, nebo má ADHD?
Pokud si nejste jistí, je potřeba navštívit psychologa či psychiatra. Diagnóza se stanovuje odborným vyšetřením ve spolupráci s dalšími odborníky, například neurologem. Stanovení diagnózy bývá mnohdy pro rodiče úleva. Nejen, že jim odborníci poradí, jak s dítětem komunikovat, ale především se smíří s faktem, že některé věci prostě ovlivnit nejde. „Byla to úleva, když jsem zjistila, že nejsem neschopný rodič, který dělá vše špatně, ale že se s některými věcmi prostě musím smířit,“ uvedla Petra N. z Kladna, maminka šestileté Zuzanky.
Dítě, u něhož byla diagnostikována ADHD, je nesoustředěné, hyperaktivní a impulzivní. To jsou hlavní projevy této poruchy. Rovněž při navazování kontaktů s vrstevníky nastávají problémy, také s autoritami ve školce a především pak ve škole. „Neustále poslouchám od rodičů ostatních dětí i učitelů, že je můj syn nevychovaný, ať mu vysvětlím, jak se má chovat. Nechápou, že s tím prostě nic udělat nejde, že je prostě takový. On sám nerozumí tomu, že má nějaký problém,“ říká Lenka M. z Prahy, maminka devítiletého Petra.
Problémy ve škole
Vzhledem k tomu, že tyto děti se těžko soustředí, jsou nepozorné, hyperaktivní a neumějí si své věci zorganizovat, mají problémy i ve škole. Učitelé je pak hodnotí jako neposlušné, svéhlavé a někdy také nevychované. Podle statistik je však okolo 50 procent dětí s touto poruchou nadprůměrně inteligentních, což jim pomáhá problémy kompenzovat. „Je mi líto, že i přesto, že je Péťa chytřejší než jeho někteří spolužáci, má horší prospěch, protože jsou s ním problémy. Ale s tím nic neudělám. Chápu, že je to pro učitele těžké. Důležité je, aby rodiče dětí s ADHD s učiteli komunikovali, “ radí Lenka. Ostatní děti dokážou ihned po zvonění přestat běhat po třídě a křičet, to dítě s ADHD nedokáže. Neumí okamžitě přestat s aktivitou a v klidu si sednout do lavice.
Výchova je složitá
Důslednost a trpělivost, to jsou hlavní rady rodičům. Dítěti s ADHD je potřeba vše opakovat několikrát, říkat věci postupně, vést ho krok za krokem – a stále dokola. „Samozřejmě nelze vše svádět na skutečnost, že za to dítě nemůže. Člověk musí být důsledný a trvat na svých pokynech. Problém je, že dítě si není schopno zapamatovat několik pokynů najednou. Takže když si musí uklidit třeba pokojíček, musím mu věci říkat postupně,“ dodává Lenka M.
Tyto děti mají často problém i s motorickými dovednostmi, kupříkladu můžou mít problém naučit se plavat, jezdit na kole či kolečkových bruslích. Hlavním znakem je impulzivnost, udělají přesně to, co je v tuto chvíli napadne. Což může být při sportu na obtíž. Rodiče by proto neměli děti nechat jezdit samy na silnici.
Nejen děti, ale i rodina je tímto „postižením“ ovlivněna. Výchova dítěte je velmi náročná a mnohdy se může zdát, že i přes veškerou snahu to k ničemu nevede. Všechny problémy s dítětem se pak přenášejí do partnerského vztahu rodičů. To, co jiné děti zvládnou bez problémů, to musí rodiče dítě s ADHD krůček po krůčku naučit. A to včetně vztahů s vrstevníky, navazování a udržení kontaktů s nimi. Takové děti se snadno stávají terčem šikany ze strany spolužáků. Je dobré, když rodiče i děti navštěvují terapeutické skupiny, kde se mohou podělit o své starosti, ale najdou také rady, jak vše zvládnout.
Sledujte nás na sociálních sítích: