Nechce se vám měnit zimní gumy za letní, protože to není povinné, nebo stejně plánujete na podzim kupovat nové, tak tyhle už takzvaně „doděláte“? Děláte velkou chybu. Nejenže je to neekonomické, ale může to být i dost nebezpečné.
Přezouvání byste neměli nikdy podceňovat. Přesto v naší zemi pravidelně nepřezouvá celá čtvrtina řidičů.
Hluk
Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi, která své specifické vlastnosti nejlépe využije v teplotách pod bodem mrazu. Čím vyšší je teplota vozovky, tím více se guma zahřívá a se zvyšující se teplotou stoupá také hluk, který při jízdě na zimních gumách v letním období jistě nepřeslechnete.
Delší brzdná dráha
Při sešlápnutí brzdového pedálu za rychlosti 100 km/h má auto se zimními gumami až o šest metrů delší brzdnou dráhu než je tomu u přezutých vozů. S rostoucí teplotou se brzdná dráha ještě více prodlužuje, což může mít za následek velmi ošklivé nehody. Přesto mnoho řidičů s výměnou pneumatik otálí.
Horší ovladatelnost
Zimní pneumatiky jsou konstruovány tak, aby jejich drážky dobře odváděly vodu a sníh. V létě ale příliš dobře nefungují. Jejich měkčí materiál auto výrazně zpomaluje, v zatáčkách auto nedrží přesnou stopu a výhybné manévry přicházejí s nižší mrštností a s časovou prodlevou.
Rychlé opotřebení
Působení teplé vozovky zimní směs pneumatik ještě více změkčuje, což má za následek její rychlý úbytek. Gumy se tak opotřebovávají výrazně rychleji, postupně dochází ke zhoršené přilnavosti a tím se dostáváme k již zmíněné zhoršené ovladatelnosti vozu. Zimní pneumatiky do léta prostě nepatří.
Zvýšení spotřeby
Se zvyšující se teplotou, velkým třením pneumatik a zhoršenými jízdními vlastnostmi úzce souvisí i spotřeba paliva. Vůz, který se musí potýkat s nevhodným obutím, vám dá svoji nespokojenost najevo především častými návštěvami čerpacích stanic.
Sledujte nás na sociálních sítích: