Proč muži bytostně nesnášejí výpravy do obchodu? Má to jednoduché vysvětlení. Je jím prehistorické lovení předků! Mamut nebo mouka – obojí se musí ukořistit rychle, protože každá vteřina navíc představuje hrozbu. Kdysi fyzickou, dnes spíše psychickou.
„Miláčku, vstávej z toho gauče, jedeme nakupovat“! I váš partner by se v téhle chvíli nejraději propadl do země, a to tak hluboko, abyste ho už nenašla? Rozhodně není jediný a dělá „čest“ svému druhu. Co vlastně pánové proti obchodům mají?
Volání evoluce
Je to nemožnost zaparkovat poblíž vchodu, přílišný ruch a chybějící zboží v regálech? Nebo snad dlouhé fronty u pokladny či provokativní neochota prodavaček? Ano, tohle příslušníkům silnějšího pohlaví samozřejmě vadit může. Ale ani jedno z toho není ten hlavní kamen úrazu. Celá věc se má totiž tak, že muži jsou k nechuti nakupovat tak trochu naprogramovaní, což je odkaz našich předků.
Někdo lovec, někdo zase sběrač
Průměrný muž se v průměrném obchodě začne nesmírně nudit už po 26 minutách průměrného nákupu (1). Zatímco žena se tam teprve pořádně rozkouká, její protějšek už psychicky trpí. A dává to svým otráveným výrazem i mluvou patřičně najevo. Důvod? Pro ten musíme nahlédnout do dávné minulosti. Po stovky tisíc let, až do doby kolem 8000 př. n. l., žili všichni lidé jako lovci a sběrači. To znamená, že přežívali díky lovení divokých zvířat, což byla mužská práce. Ta ženská se točila okolo hledání vegetariánských jedlých plodů a rostlin, kdyby maso náhodou došlo. Tyto starověké instinkty v nás přežívají dodnes (2), což vidíme právě v těch nákupních centrech.
Jeden vybírá, druhý jde za svým
Když nakupují ženy, jsou ve svém hluboce zakořeněném „sběrném režimu“. Jen oproti dávným časům nepřecházejí od stromu ke stromu, ale od obchodu k obchodu, přičemž stejně jako kdysi vybírají nejvhodnější sortiment. Jde-li o muže, ti mají z hlediska prehistorie v mysli jednu jedinou věc – přijít, ukořistit a co nejrychleji odejít. A to je celá ta věda a důvod, proč společné nákupy většinou končí fiaskem.
Zdroje: (1) www.telegraph.co.uk/news/uknews/10161610/Average-male-gets-bored-on-shopping-trip-after-just-26-minutes.html, (2) www.psychologytoday.com/intl/blog/out-the-darkness/201402/why-men-dont-shopping-and-most-women-do
Sledujte nás na sociálních sítích: