Vědění je moc. A v rychle se rozvíjejícím světě podnikání je klíčové mít přístup k informacím a know-how, které vám umožní udržet krok s konkurencí a zavádět potřebné inovace. K tomu slouží knowledge management neboli řízení znalostí, které si nyní blíže představíme.
Řízení znalostí zahrnuje metody a nástroje, které umožňují firmám identifikovat, získávat, uchovávat, sdílet a využívat interní nebo externí znalosti. Jedná se tedy o systematický přístup k tomu, jak daná společnost zachází se svými znalostmi, aby dosáhla stanovaných cílů a neustále se zlepšovala.
Co knowledge management zahrnuje?
- Znalosti, které firma získala díky svému působení v oboru. Ty je někdy složité definovat a předat dál, protože jsou hodně založené na intuici (tzv. tacitní znalosti). Ale můžou sem spadat i konkrétní osvědčené postupy, ke kterým firma časem dospěla nebo jiné konkrétní praktické poznatky a know-how. Například jakou taktiku použít na obchodní schůzce nebo kdy vypustit nový produkt na trh.
- Explicitní interní znalosti firmy. Můžete snadno sepsat a předat dál novým kolegům. Může se jednat třeba o zacházení s nějakým softwarem, postup pro vypracování konkrétních úkolů, návod na výrobu apod. Nejlépe si je uvědomíte, když zaškolujete nového pracovníka.
Jak funguje znalostní management?
Tyto znalosti je potřeba nějak shromažďovat a předávat dál. Proto je úlohou znalostního managementu v praxi:
- Identifikace a sběr znalostí, které mají strategický význam. Týkají se toho, co organizace ví, co umí a jaké má za zkušenosti.
- Zformulovat tyto informace a soustřeďovat na jedno místo. Většinou jako dokumenty, které obsahují firemní know-how a pracovní postupy – dnes především digitálně pomocí softwaru pro správu dokumentů, kde se dá vše přehledně roztřídit a dohledat.
- Sdílení znalostí s dalšími pracovníky. Buď právě pomocí vytváření přehledných rozhraní s dokumenty, nebo prostřednictvím interních diskusních fór, školení či mentoringu.
- Vytváření nových znalostí. Tedy sledování dění v oboru nebo na trhu a zahrnování těchto nových informací do know-how firmy, pořádání školení, která zaměstnance rozvíjí nebo pravidelné brainstormovací schůzky, kde můžou přijít s originálními myšlenkami.
Knowledge management se tedy týká různých druhů znalostí, včetně technických informací, odborných vědomostí, osvědčených postupů, zkušeností získaných z praxe, poznatků týkajících se zákazníků a trhu, ale i metod, které pomáhají vytvářet společenské vazby firemní kulturu ve společnosti.
Co díky knowladge managementu získáte?
Knowledge management umožňuje především:
- Lepší rozhodování: Znalostmi podložená rozhodnutí jsou vždycky lepší, protože jen nestřílíte naslepo, ale vycházíte z toho, co víte. Knowledge management vaší firmě poskytuje rámec pro efektivní sběr relevantních informací a znalostí, které podporují strategické rozhodování.
- Inovace: Sdílení znalostí mezi různými odděleními i zaměstnanci je inspirativní a podporuje tvorbu nových nápadů a inovací.
- Rychlou adaptaci: Díky zdokumentovaným znalostem se noví zaměstnanci rychleji adaptují na firemní prostředí a můžou efektivně vykonávat svoji práci. Stejně tak se s kvalitními informacemi firma lépe přizpůsobuje změnám na trhu.
- Zvýšení efektivity: Sdílení osvědčených postupů a znalostí mezi zaměstnanci je posouvá vpřed a zaručuje, že nebudou zbytečně tápat nebo dělat chyby, které už před nimi udělal někdo jiný.
- Zlepšení výkonnosti zaměstnanců: Knowledge management může podpořit kontinuální vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, což vede k tomu, že máte kvalifikovanější zaměstnance prospěšné pro firmu.
Knowledge management není jen moderní buzzword, ale strategií, která může výrazně ovlivnit úspěch vaší firmy. Nezáleží na tom, zda jste malý start-up nebo zaběhlá korporace, správa znalostí má potenciál zlepšit každý aspekt vašeho podnikání. Pamatujte, že znalosti jsou nejcennějším majetkem firmy a jejich řízením můžete dosáhnout úspěchu, o kterém se vám ani nesnilo.
Sledujte nás na sociálních sítích: