Někteří lidé o sobě říkají, že jsou zásadně chaotičtí, a proto fungují jen špatně strukturovaným způsobem. Nemotornost může být genetická, ale naučit se můžete cokoli – včetně strukturovanosti.
Pokud pracujete v kolektivu, jistě víte, že vždy se najde někdo, kdo se zdá, že není schopen pracovat strukturovaně. Nebo jím dokonce jste sami – a je pro vás prostě neuvěřitelně obtížné strukturovat své úkoly a organizovat se.
Pro některé lidi je ve skutečnosti obtížnější pracovat strukturovaně a organizovaně než pro jiné. Někteří lidé mají prostě lajdáctví v genech. Dá se v takovém případě ještě naučit být strukturovaný?
Klíčem není vůle, ale zvyk
Dobrá zpráva je, že naučit se můžeme téměř cokoliv. Ale ne čistou vůlí a disciplínou, ale především zvyky. Klíčem je vyvinout si rutiny. Takže místo toho, abyste neustále bojovali, měla by vás síla zvyku přivést k vašemu cíli v dlouhodobém horizontu. Ve skutečnosti podstatnou část našeho každodenního života tak jako tak tvoří rutiny. Tento přístup však nemusí být pro každého stejně snadný. Proto může být vhodné začít zpočátku pomalu. Těchto šest tipů vám pomůže.
Každý den si vytvořte seznam úkolů na další den
Vždy tak máte hrubý přehled o tom, co je potřeba udělat. Pokud je pro vás diář příliš old school, můžete jednoduše použít aplikace nebo jiné elektronické seznamy. Ať už se rozhodnete jakkoli, důležité je, aby vám úkoly nezabíraly tolik času, abyste se k bodům stejně neměli šanci propracovat za jeden den. Jinak budete nevyhnutelně frustrovaní.
Stanovte si priority
Absolutní nutností pro strukturovanou práci je přiřadit prioritu všem úkolům. Existují různé způsoby, jak toho dosáhnout: Takzvané pravidlo 1–3–5 říká, že seznam úkolů by měl obsahovat jeden velký nebo časově náročný úkol, tři úkoly, které vyžadují mírné úsilí, a asi pět úkolů, které lze dokončit rychleji.
Rozvíjejte konkrétní cíle
Cíle jsou nezbytné, pokud chcete pracovat strukturovaně. Motivují nás a pomáhají posouvat věci dopředu. Ve shonu každodenní práce je však rychle ztratíte ze zřetele. Je proto užitečné se otázkou, čeho přesně chcete dosáhnout, pravidelně zabývat. Je důležité, abyste si stanovili krátkodobé, střednědobé i dlouhodobé cíle, abyste se nepřetěžovali a mohli pravidelně dosahovat úspěchu.
Naplánujte si časové úseky pro rutinní úkoly
Náš mozek není určen pro multitasking. Místo toho neustále skáče mezi různými úkoly – z dlouhodobého hlediska to může být vyčerpávající a v každém případě to snižuje koncentraci. Naplánování pevných časových oken ve vaší každodenní práci, ve které pouze odpovídáte na e-maily, zabrání tomuto kolotoči stresu a pomůže vám pracovat strukturovaně a bez stresu.
Ujistěte se, že máte dostatek přestávek
Krátké přestávky jsou nejen nezbytné k nadechnutí, ale měly by při správném dávkování dokonce zvýšit produktivitu. Kromě toho, že svému mozku dopřejete čas na odpočinek, malá přestávka pomáhá načerpat nové nápady. V 9hodinovém pracovním dni si udělejte šest malých přestávek po každé hodině a půl práce.
Buďte trpěliví
Velké změny se nedějí přes noc. V závislosti na tom, jak obtížné je pro vás začlenit řád a strukturu do často stresující každodenní práce, může tento proces chvíli trvat. Trpělivost je důležitá, abyste se po krátké době zcela neohromili svými očekáváními a možná i frustrovaně nehodili ručník do ringu.
Zdroj: názory autora - celý článek
Sledujte nás na sociálních sítích: