Jste sami se sebou spokojení? Pokud ne, zřejmě asi nebudete zaměstnancem roku. Na šťastných emocích prý stojí a padá pracovní produktivita. Vážně je to ale v praxi tak jednoduché, jak se zdá? Čísla hovoří jasně!
Co je štěstí? Básník Adolf Heyduk ho ve své básni popisuje jako mušku jenom zlatou. Jak byste ho charakterizovali vy? Pro někoho je to finanční nezávislost, zatímco pro jiného symbolizuje pevné zdraví, fungující rodinné zázemí či přátelskou podporu. Buď jak buď, tento vnitřní pocit radostného naplnění zásadně ovlivňuje profesní život. Je tedy třeba si ho hýčkat!
Jsem v pohodě, proto podávám výkony!
Zajímavý výzkum vědců z Oxfordské univerzity, kteří navázali spolupráci s britskou nadnárodní telekomunikační firmou BT, prokázal, že je mezi štěstím a pracovní produktivitou přímá souvislost. Ačkoli se o ní samozřejmě spekulovalo delší dobu, až na základě této půlroční studie prý konečně existují dostatečné silné důkazy, domnívají se odborníci (1).
„Z našich poznatků jednoznačně vyplynulo, že jedinci, kteří se cítí spokojení, pracují rychleji a efektivněji. Také se lépe soustředí a nemají tolik absencí. To všechno zvyšuje jejich produktivitu, a to o celých 13 procent,“ popisuje nadějné závěry jeden z hlavních autorů, kterým je belgický ekonom Jan-Emmanuel De Neve (1). Zní to velmi jednoduše, že? Stačí být v pohodě a hodnoty se zjevně tvoří samy. Jaká je ovšem realita? Do pohádky plné úspěchů a blaženosti má opravdu daleko.
Peklo, které nás spaluje od pondělí do pátku
Nedávný průzkum americké analytické společnosti Gallup odhalil znepokojivá fakta (2). Jeho analýzy sdělují, že pro většinu lidí je vykonávání profese deprimujícím zážitkem, protože vyžaduje stále více času a navíc ubírá energii potřebnou k rozvíjení talentu a dovedností. Těch, kteří se v zaměstnání opravdu cítí angažovaní a spokojení, je prý pouhých 13 procent, vypočítávají experti. Selhává tu snad ten zmíněný faktor štěstí? Nebo jen přestává odolávat nárokům moderní doby, všudypřítomnému stresu a záplavě informací, na kterou jsme nuceni reagovat?
Zdroje: (1) papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3470734, (2) www.news.gallup.com/businessjournal/127100/disengagement-really-depressing.aspx
Sledujte nás na sociálních sítích: