Internet a sociální média urychlují komunikaci. Podporují hédonistický styl života, zdůrazňují význam image a činí lidi povrchními a nemyslícími tvory. Tvrdí to absolvent Harvardovy univerzity nominovaný na Pulitzerovu cenu za literaturu faktu Nicholas G. Carr. Ve své knize The Shallows vysvětluje na základě vědeckých studií, jak časté používání Facebooku, Twitteru, Instagramu a komunikátorů vyhlazuje kritické myšlení a hloubavost a činí z nás povrchní jedince bez morálky.
Internet svou rychlostí a všudypřítomností zcela odbourává potřebu hloubavého a kritického myšlení. Krátké zprávy, vyjadřování pomocí emotikonů, komentáře, statusy a jakési krátké výkřiky nevyžadují žádné myšlenkové zpracování. Mozek začne rychle a jednoduše, tedy ploše myslet a plochost se pak přenáší do uvažování, chování a jednání. Do všech aspektů života.
Vědci z University of Wisconsin před třemi roky u 2 314 studentů prokázali, že jedinci, kteří nejvíce používali sociální sítě a online komunikátory, měli znaky, cíle a postoje, které byly charakteristické pro jedince s malým zájmem a zaujetím pro hloubavé myšlení.
Čím aktivnější jedinci byli na sociálních sítích a čím více komunikovali, tím méně souhlasili se stanovisky: „
Chci žít etický život podle principů. Chci žít svůj život s opravdovou integritou.“
Další studie z minulého roku se zaměřila vyloženě na komunikaci prostřednictvím krátkých zpráv. Čím více se lidé tomuto typu komunikace věnovali, tím méně dokázali kriticky a hloubavě myslet a tím více upřednostňovali hédonistický styl života a odmítali se zabývat morálními tématy.
Sledujte nás na sociálních sítích: