Čím více obsahu na sociálních sítích a jiných digitálních platformách, tím horší nudu zažíváme. Stojí za tím tři hlavní důvody.
Znáte ten pocit, kdy projedete Facebook, TikTok, Twitter a Instagram, zhlédnete pár videí na YouTube, pustíte si nový seriál na Netflixu, a přesto vám hlavou proletí myšlenka: „No dobře, co teď?“ Pokud ano, rozhodně nejste sami. Podle nejnovější studie (1) publikované v časopise Communications Psychology nuda roste rychleji než vaše týdenní statistika času stráveného u zábavných platforem.
Nová epidemie digitální doby
Máme k dispozici nekonečný a vlastně ničím neomezený obsah, přesto nás to nejen nezabaví, ale paradoxně více otráví. Výzkum, který vedli američtí psychologové Katy YY Tam a Michael Inzlicht, shrnuje jednoduchý a vlastně jen stěží pochopitelný závěr ‒ digitální média nenabízejí trvalé uspokojení, spíše nudu mnohonásobně zhoršují.
Je toho prostě moc
Podle jmenovaných expertů existuje několik důvodů, proč se to děje. Tím prvním je příliš velká stimulace – chytré telefony, sociální sítě a další digitální kanály poskytují okamžitou, intenzivní zábavu, která nastavuje laťku příliš vysoko. Kvůli tomu ztrácíme zájem o běžné činnosti, jako je čtení knih, procházky nebo povídání s přáteli. Dále je tu fragmentovaná pozornost, tedy neustálé notifikace a přeskakování mezi aplikacemi, které narušují naši schopnost soustředit se na jediný úkol. Posledním kamenem úrazu je nenaplněné očekávání. Digitální obsah zprostředkovává pouze zlomkovité informace, takže i když strávíme hodiny na TikToku nebo Instagramu, máme pocit, že jsme nezískali nic nového ani podstatného (2).
„V tomto digitálním věku je důležité umět se orientovat v běžných okamžicích více než kdy dřív. To znamená najít radost v klidnějších a méně stimulujících aktivitách, což je něco, co dnešní lidé stále více ztrácejí,“ stojí v závěrech studie.
Zdroje: (1) www.nature.com/articles/s44271-024-00155-9, (2) www.nypost.com/2024/11/17/lifestyle/people-are-getting-more-bored-because-of/
Sledujte nás na sociálních sítích: