Co lze vyčíst z profilové fotky, na které někdo objímá děti, nebo zvířata? A co o člověku odhalí, když se na snímku nedívá do fotoaparátu, ale svůj pohled směřuje dolů? Tohle vás asi hodně překvapí!
Sociální sítě a nejrůznější komunikační kanály využíváme den co den. Jejich prostřednictvím pak virtuálnímu světu ukazujeme svou profilovou fotografii, kterou si čas od času změníme, a to třeba s ohledem na roční období nebo jiný rodinný stav. Věřili byste tomu, že je tento snímek takovou sondou do duše a řekne o nás víc, než si vůbec myslíme?
První dojem dvakrát neuděláš
Pouhých 40 milisekund. Tak dlouho obvykle trvá posouzení něčí fotografie, které tvoří naprostý základ prvního dojmu z člověka. Tedy alespoň podle studie (1) publikované v magazínu Psychological Science. Už za takhle krátký okamžik si tedy umíme udělat obrázek o tom, zda je nám jedinec na snímku sympatický či nikoli. A co dalšího z něj můžeme vyčíst?
Pocit méněcennosti i důkaz přátelské povahy
Profilové fotografie vysílají o lidech výmluvné a jasné signály. Chcete příklady z praxe? Třeba extroverti, kteří jsou popisováni jako sebevědomé a cílevědomé osoby, rádi používají barevné obrázky, na nichž se obklopují svými přáteli. Když na internetu narazíte na něčí hodně vyzývavou sexy podobiznu, měli byste zbystřit, neboť dotyčný s velkou pravděpodobností trpí komplexem méněcennosti a snaží se upoutat pozornost jen proto, aby si vykompenzoval své nepříjemné pocity (2). Jsou tu však i další věci, kterých si lze všimnout.
Poznat egoistu není těžké
Fotky s dětmi nebo zvířaty poukazují na to, že jejich majitelé mají empatickou schopnost vcítit se do druhých a rádi se o ně starají. Tohle je prý běžná internetová strategie typická především pro muže. Zvěčněné pózy s pohledem dolů ukazují zase na nadřazenost, dominanci a mnohdy i velké ego. Párové profilové fotografie signalizují, že daná osoba vidí svého partnera jako součást své vlastní identity (2). Co myslíte, sedí to?
Zdroje: (1) www.journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0956797614532474, (2) www.liebertpub.com/doi/10.1089/cyber.2015.0458
Sledujte nás na sociálních sítích: